Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
thrh

Trimfena på 5 hk motor

Rekommendera Poster

Vår lilla gummibåt har en 5 hk snurra och med en person på 40 kg planar den snabbt och gör närmare 14 knop.

Med en åttifemkilos får man pressa rejält där fram innan man kommer upp i planing och med en vuxen ett barn blir det svårigheter....Det skulle behövas en större och starkar motor...

Nu har vi letat en stund efter erfarenhet kring trimfenan som tex finns på Clas Olsson för 199kr. Är det någon som har erfarenhet från detta. Hjälper det att sätta på en trimfena på en 5 hk motor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en 25hk på en 3,40 lång forbina bambina, var vi mer än 2 vuxna gick det ordentligt tungt och vi kom aldrig opp i planing. Köpte fenor från just clas ohlson för att den skulle bli lite stabilare (ett av classes argument) båten blev inte ett dugg stabilare men planade betydligt lättare!

Har ingen erfarenhet av gummibåtar men det kan helt klart vara värt att prova, investeringen är ju ganska modest :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testa! Jag väntar med spänning på resultatet. Har samma problem fast en 6-hästars. Oftast får jag båten att plana med mig och grabben,  men inte alltid. Det är en herrans skillnad i fart. Ställde samma fråga tidigare på forumet och fick då svaret att det antagligen inte räckte; trimfenan kunde kompensera för att folk sitter fel i båten men inte för att motorn totalt sett är för svag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst det är inga pengar och inte så mycket jobb. Men frågan är om det är värt besväret? Jag kan väl knappast vara den första? Finns det ingen som har testat detta på en mindre motor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...