Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
Gäst Andreas Cermak

Weedo GT, Någon kunnig?

Rekommendera Poster

Gäst Andreas Cermak

Jag köpte en Weedo GT med en 50 hk Yamaha på. Tre fel har uppståt. 1. Båten slår upp och ner fast den planat och inga vågor på sjön. Så gör ingen båt jag tidigare åkte med? är det fenorna, motron eller måste jag montera trimplan? 2.Vid fullt rattutslag i fullfart så tappar motron yta låter konstigt och vill iten sväng.. kan det vara så att man måste ha lång ring på denna båt? 3.Den axelerar mycket sakta ca 20-30 sekunder. motorn kanske har fel propeller.. ska prova med lite olika. Om någon kunde hjälpa mig att hitta en lösning vore jag mycket tacksam! mvh Andreas Cermak

post-0-1394234272,7197_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Motorn har antingen för stor eller för liten vinkel förhållande till båten. Prova trimma in eller ut riggen och prova dig fram till rätt vinkel. 2. Kan också bero på fel vinkel på riggen. Motorns kavitationsplatta ska vara i samma höjd som kölen och princip vara parallell med kölen. 3. Nog fel stigning ja. Prova mindre stigning. Kan dock medföra lägre topphastighet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förlåt en nybörjare, men kan inte rigglängden ha en viss betydelse?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jo absolut, även rigglängden har betydlese men jag tror nog att det är precis som föregående inlägg.. Feltiltat motor. skulle tro att den är tiltad för högt.Är motorn för högt tiltad medför det högre planingsströskel vilket medför segare acceleration till planing, propellern släpper lätt i svängarna och fören studsar oroligt även om det inte är några vågor på sjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst andreas

Det är massor här som har var sin Weedo GT och kör den med större motor än mig. Undrar om ni upplever att den hoppar upp och ner? mvh Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tilta in motorn så går det nog bättre. Hade samma problem på min Selco. Den började studsa utan vågor och då tiltade jag in motorn o sen gick det bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Nathalie Ankarberg

(BLÅ)hej!!! jag har en weedo gt och jag har en 55 hk penta på den och de è långrigg på den kille jag köpte den av sa att de skulle vara långrigg så testa med de de kan va de som e felet....kram Natta(BLÅ) :lol: :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova skriva [text]....[/text] istället för (text) ;-) Antar att du menade så här: [bLÅ] hej!!! jag har en weedo gt och jag har en 55 hk penta på den och de è långrigg på den kille jag köpte den av sa att de skulle vara långrigg så testa med de de kan va de som e felet....kram Natta [/bLÅ] Det låter också troligt med långriggad eftersom båten är ganska djupt V-bottnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Danne

Hej! Är det en äkta Weedo GT och den inte är modifierad ska den ha kort rigg. Men som sagt , du kollar det enklast genom att se att kavitationsplattan sitter i höjd med djupaste delen på skrovet... MVH Danne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Patrik

Tja jag har en weddogt med en 70hk evinrude. den börjar och gunga upp och ner med fören när jag har kommit upp i 25-30knop men endå så har jag den max nertilltad. motorn har långrigg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vill inte va ohövlig men de ska va kort rigg så kaviterings plattan ligger i nivå med skrov botten (har inte de på min pga han som far köpte motorn av e kass på å mätta.. å den går svin dåligt axxar pissit åtoppen e hel kass förut stampade den oxå men sen ja tilta in den blev de bättre iof... )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...