Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
MrMe

Flera förbrukningsbatterier?

Rekommendera Poster

Hej alla glada!

Funderar på att komplettera med ytterligare ett batteri så jag har sökt information här i forumet men har fortfarande lite frågor:

Har idag ett startbatteri och ett förbrukarbatteri. Förbrukarbatteriet byttes förra säsongen men djuprladdades ett par gånger tack vara ett strömslukande kylskåp. Dock verkar det ta laddning som det ska nu.

Frågor:

1. Räcker det att montera en batteribox, kasta i det nya batteriet och parallellkoppla det med det befintliga batteriet?

2. Klarar min generator att ladda det nya batteriet (Mercruiser 5.0 V8 1999)

3. Om mitt nuvarande batteri tagit skada av djupurladdningen - kan det i sin tur skada det nya batteriet? Bör jag därför köpa två nya batterier?

4. Hur många amperetimmar är det vettigt att satsa på? Vill gärna kunna ligga vid en ö i två dagar med kylskåpet igång - någon lampa på kvällen och kanske lyssna på sjörapporten. De lite kraftigare batterierna verkar ju vara hysteriskt dyra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar:

1 - Ja

2 - Ja, det är snarare batteriernas förmåga att ta laddström än generatorn som är begränsande.

3 - Om det tar laddning, blir fulladdat och har stått fulladdat över vinter så bör det inte vara någon fara. Testa det gamla batteriet med en syraprovare.

4 - Kolla på Biltema, vi har ett förbrukningsbatteri på 120 Ah som räcker ca två dygn och  kostade ca 800 kr förra året om jag minns rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla den här sidan. Innehåller en hel del info och svar på en del av dina frågor.

http://www.skyllermarks.se/bil-och-bat/information/pdf/infohafte-2008.pdf

Men här är min tolkning av sanningen som svar på dina frågor.

1. Ja. (kasta och kasta Cool)

2. Ja (kolla även på att installera skiljerelä - se Skyllermarks info på länken ovan)

3. Det kan kanske hindra det nya batteriet att nå full laddning, men inte skada. Jag skulle köpt två nya om jag hade råd.

4. Mest valuta för pengarna får man (fortfarande efter Skyllermarks) via de billigare 75 Ah batterierna. Räkna med att en nyare kyl drar ca 1 A/timme x 48 timmar ger 48Ah i batteribehov för kylen. Batterier bör laddas ur till max hälften varför du bör klara dig med 2 men ju fler du har plats för och råd till desto bättre (=större möjligheter).

Jag har 4 förbrukarbatterier och dessutom två solpaneler men vill dessutom kunna köra värmaren lite och ligga ute i tre-fyra dagar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oops! Där var jag några sekunder långsammare än Patric.

Men nu firar jag mitt tusende inlägg så här istället!



Senast ändrad av ChristerN | 23 juni 2008 | 19:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wow.... som alltid snabba och uttömmande svar.

OM jag förstått saken rätt finns det två läger. Ett som med bestämdhet hävdar att man får vad man betalar för och ett som förespråkar billigare varianter typ Biltema.

2 x 100 Ah = 200 Ah på Biltema kostar cirka 2.500:-
3 x 73 Ah = 219 Ah på samma ställe kostar cirka 3.000:-
3 x 75 Ah = 225 Ah på Jula kostar cirka 1.800;.

Motsvarande effekt kostar bra mycket mer om man år på fina gatan och handlar... Prisskillnaden är betydnande men samtidigt vill jag inte vara dumsnål - hellre lite mindre i plånboken nu än en sommar med sur mjölk och smält smör...

Solpaneler verkar vettigt... men att sätta en sådan på en Bayliner är inte helt enkelt... Kanske något annat år Skrattande

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte 3 st 80AH i lördags, Tudor Marin på hjertmans för 995kr/st för att bygga ut min bank till 5 st förbrukningsbatterier, har en kompis som köpte Julas batterier i somras, han var med i lördag och köpte 2 nya...Har hört av flera att Julas är bra om man bar utnyttjar 30% av kapaciteten på dom, tål alltså inte djupurladdningar ner till 35-40% kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Vad det gäller batterier så är det så att här får du verkligen vad du betalar för.

 

De batterier du hittar på biltema eller jula är så kallade startbatterier. De ger mycket ström under kort period och kan därför klassas som 75Ah eller värre. 150A i 1/2 timme är ingen match för de här batterierna, men att leverera det ni är ute efter 3,75A i 20 timmar de klarar de inte. Eller rättare sagt, de klarar det inte i längden. Problemet är att den här typen av batterier har lätt för att sulfatera och det sänker batteriets kapacitet.

Ett startbatteri som man iprincip kan säga att ett marin/fritidsbatteri är ska man undvika att ladda ur mer än 50% och därefter ska det ha omedelbar laddning. Du har altså 50% batterikapacitet som du inte kan utnyttja. Detta innebär att om det står 75Ah på batteriet har du egentligen ett 38Ah förbrukningsbatteri.

Det finns speciella batterier som klarar djupurladdningar bättre och extremfallet där är Truckbatterier. Truckbatterierna klarar en ur laddning ner till ca 85% och du kan altså utnyttja 35% mer energi eller 26,5Ah mer ur ett batteri med samma märkning! Truckbatteriet brukar hålla en 5 -10år medans startbatterierna håller ca 2 år som förbrukningsbatteri. Förbrukningsbatterierna som säljs i båttilbehörsbutiker brukar vara ett mellantning, eller vara så kallade spiralcellsbatterier typ. Optima eller Tudor Maxxima. De funkar hyffsat till det priset. (hållbarhet/urladdning/pris)

Du kommer garanterat att få ur mer energi ur ett optimabatteri än ur ett startbatteri modell biltema. Skillnaden ligger i konstruktion och tänkt användningsområde.

Jag skulle inte tveka en sekund att välja ett biltema batteri som startbatteri i båten, men som förbrukning... Nej det avråder jag bestämt ifrån.

 

Angående inkoppling så handlar det helt eneklt om att batterierna ska vara ung lika gammla (hällst samma datummärkning) om de skall vara ihopkopplade. Detta för att batteriernas självurladdning skall vara ungefär lika och då undvika onödiga kapacitetsförluster.

Laddningen är bara en fråga om tid. Batteriet tar emot ung. 50-70% av sin kapacitet av laddström beroende på typ. Generatorn i många fritidsbåtar levererar ca 50-70A vilket laddar ett normalt 75Ah batteri på 1,5timmar från helt urdraget. Det är i motorbåtar aldrig problem med att generatorn är för liten eller att den går för sällan utan det problemet hittar man ofta hos segelbåtar där motorn ofta går kortare stunder än 1 timme. Men naturligtvis ska generatorn anpassas mot batteribanken, men i motorbåt räcker en 50A generator till ca 150-200Ah batteribank och får den fulladdad på en dag till sjöss.

Mvh Magnus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man måste göra en analys av pris/Ah för att hitta rätt.

Biltema var billiga förra våren då dom reade ut alla gamla batterisorter för att numera enbart ha SMF i sortimentet, jag passade då på att köpa 3 st 100Ah för runt 249 kronor/styck  Cool  och kompisen köpte fyra stycken(sök på Biltema på Blyackumulatorer så hittar du de mindre av samma typ som mina *stora*).

Nu är dom inte billiga längre (oavsett om dom faktiskt är bra vilket jag saknar info om så kostar osäkerhetsfaktorrn om vad det är man köper en del, exempelvis vilka kriterier använder Biltema för att klassa ett batteri som Fritid respektive Marin, husvagn, husbil) ?

På nätet annonseras sprillans nya*märkesbatterier* (Varta) till bättre pris, och i valet skulle jag gå på märkes,dom (Varta) har i vart fall ett rykte att försvara så totalt skräp kan det knappast vara ?

Biltema  73 Ah  999:-  = 13,68/Ah
Biltema 100 Ah 1249:- = 12,49/Ah
Biltema 110 Ah 1199:- = 10,90/Ah

Varta 110 Ah 1350 kr = 12,27/Ah (SeaSea tar 1750:- =  15,90/h)
Varta 75  Ah   695 kr = 9,26/Ah   (SeaSea tar 895:- =  11,93/h)
http://www.blocket.se/vi/16160062.htm?ca=11_s



Senast ändrad av Gunnar_ | 23 juni 2008 | 21:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag hade 2 förbrukarbatterier, Tudor Exide Marin 75 AH (ej det billigare typen utan det som är för förbrukning) Dessa var nya 2004. År 2007 kompletterade jag med ett likadant till (80 ah)så jag har 3 st. Det har funkat klockrent för mig, så det tolkar jag som att man kan blanda gamla med nya. Dock så hade mina gamla aldrig djupurladdats.

Över midsommar kom vi ut i onsdags em och låg till söndag em på samma ställe, dom var nere i 12,2 V när vi åkte hem. Kylen (Isotherm) och lite lampor då och då samt stereo. Dessutom laddade vi ungarna portabla DVD typ  5 ggr. Om man bara ser till att aldrig komma under 12 v så är det nog bra.

 

/Gustaf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De batterier du hittar på biltema eller jula är så kallade startbatterier

Nej, inte enbart. De har faktiskt också batterier av typen marin/fritid (var på Biltema och köpte i förra veckan, och efter mailande till deras kundtjänst fick jag t.o.m. datablad från deras leverantör på batteriet).

Ett startbatteri som man iprincip kan säga att ett marin/fritidsbatteri är ska man...

Hmm, den här desinformationen underlättar ju knappast för dem som letar batterier. Startbatteri och marin/fritidsbatteri är nu samma sak....?

Laddningen är bara en fråga om tid. Batteriet tar emot ung. 50-70% av sin kapacitet av laddström beroende på typ. Generatorn i många fritidsbåtar levererar ca 50-70A vilket laddar ett normalt 75Ah batteri på 1,5timmar från helt urdraget

Nej, nej, nej. Det där är teori som inte har någon anknytning till verkligheten. Tyvärr en väldigt vanlig missuppfattning. Alla som har någon praktisk erfarenhet av blybatterier och viss batterikunskap vet att en generator märkt 50A inte laddar ett urdraget 75Ah-batteri fullt på 1,5 tim. NiCd, NiMH, Lithtium/jon och liknande batterier som konstantströmladdas - javisst ! Men inte blybatterier.

Ett blybatteri sväljer vad det kan få vid en viss laddspänning, men det går heller inte att pressa i ström i det. Visst, ett urdraget batteri slukar mycket ström initialt, ofta uppåt C/3 (dvs 25-30A för ett 75Ah, men inte mer). Fast bara en kort tid (5-10 min kanske) !  Sedan sjunker strömmen och ligger ofta på C/10-20 under en stor del av laddtiden. Under de sista 10-15% upp till full kapacitete är strömmen låg och det tar låååång tid att toppladda helt. Även om laddaren ligger precis vid gasningsspänningen (c:a 14,5V beroende på temperatur).

Det finns inga magiska lösningar för att ladda blybatterier på någon timme eller två. Inte ens Skyllermarks trollar, även om reklamen kan vara lite i vidlyftigaste laget. Mer än halva hemligheten i deras fall är enbart det faktum att båtägaren ser över och byter ut sina risiga kopplingar med hög inre resistans och ärgade anslutningar. Fabrikatet på det man sätter dit är av mindre betydelse.  

Den påstämplade strömmen på generatorn är alltså vad den maximalt kan ge - om batteriet vill ha så mycket ström. Den är ofta mer än tillräcklig på en inombordare, men med en stor batteribank som är urdragen kan det vara begränsande (ofta tillsammans med dåliga kablar/kontakter). Att ladda i de första 10-25% av batterikapaciteten kan därför påskyndas med kraftigare generator och/eller Skyllermarkskopplingar. Viktigt i en segelbåt t ex. Men sedan är det batteriet själv som bestämmer reglerna.

Ett tips till frågeställaren är att förse extrabatteriet med en separat batteribrytare. Då gör det inte så mycket om batterierna är lite olika, eftersom de är isärkopplade de långa stunder båten står oanvänd. När båten brukas (och de är ihopkopplade) går ju oftast ström antingen in eller ut ur batteribanken, och små olikheter mellan batterierna är ofta försumbar jämfört med de strömmar som går in/ut. Det är när de står längre stunder ihopkopplade utan yttre ström in/ut som det svaga batteriet annars succesivt kommer suga ur det starka.



Senast ändrad av IngemarE | 24 juni 2008 | 12:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ang att sätta på en solpanel på en Bayliner så går det braGlad

Mvh

/Persk

post-6674-1394235524,1107_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur sitter den fast? är på jakt efter ett fäste som ej är av NOA typ, har du någon närbild?

Det ser ut som den ligger löst på kapellet, är det så?

 

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack IngemarE, hade jag orkat replikera så hade jag svarat samma, du har helt rätt Kyss

 P.S.

Vilket/vilka batteri(er) fick du datablad på, och finns databladen att ladda ner nånstans ?

Anledningen att jag köpte 80-420 förra våren var just att på dom fanns det datablad att ladda ner från Biltema:s hemsida så man visste precis vad man köpte..



Senast ändrad av Gunnar_ | 24 juni 2008 | 17:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var på 12V/100Ah, art. nr 80-41001. Databladet fanns inte att ladda ner, men Kundtjänst fixade fram data på CCA m.m. som jag ville veta (900A).

Testade ett av dem med C/20 (dvs c:a 5A urladdningsström) efter att det stått på laddning ett tag. Det var c:a 95Ah i det batteriet, så det är godkänt. Vad många inte heller vet är att det kan vara rätt stora toleranser mellan individer m.a.p. kapacitetssiffran - även på småbatterier som NiMH. Upp till /-20% kan det vara i extremfallet. På blybatterier är ju kapacitetssiffran dessutom rätt temperaturberoende....

Kan tillägga att jag inte har så många alternativa butiker som säljer kring 100Ah häromkring. Därför blev det Biltemas. Batterilagret finns visserligen också, men de skulle ha 1900:- (!) för ett noname 100Ah. Förr var de ju bland de billigaste....



Senast ändrad av IngemarE | 24 juni 2008 | 18:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.... jag håller just nu en dialog med en butik där jag för mindre än ett år sen köpte ett 75 AH fritidsbatteri, som alltså användes ca halva sommaren ifjol och sen stått på underhållsladdning under vintern. Tänkte jag skulle kolla kapaciteten på det innan sjösättning, belastade med en 35W glödlampa = 3 ampere, efter 12 timmar var spänningen nere i 10.5 volt vilket ger ca 12 x 3 = 36 Ah.....stön.

Ett besök i butiken, de kollar med nån apparat i ett par sekunder och säger sen att det är inget fel på batteriet. Så jag får inget nytt, men kanske inte spelar nån roll, det är kanske bara fantasi-siffror deras battererna är märkta med....

Jag har även kollat mitt batteri i bilen på samma sätt, 5 år gammalt, märkt 60Ah, där tog det 19 timmar innan spänningen var nere i 10.5 volt.....så batteriet jag köpte nytt ifjol får räknas till blåskontot.....

Kjell

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Ja inte ligger den lös på kapellet iaf!Skrattande

Har tyvärr ingen närbild på fastsättningen.

Det finns flera olika fästen beroende på vilka krav man har om man vill att den skall vinklas eller vridas eller bara sitta fast etc.

Jag har löst det på ett lite ovanligt sätt dock.

Det går ju iaf alldeles utmärkt att skruva fast panelen med små fina vinkeljärn.

 

Mvh

/Persk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom att läsa ett gammalt inlägg.

I blås-butiken testade man med nån apparat i några sekunder. Om butiken vägrar garanti, lämna kvar batteriet och be dem själva ladda upp batteriet och göra urladdningsprovet. Vad är garantin värd om inte ett seriöst urladdningsprov gäller.

Dessutom med så svag ström som borde ge högre Ah-uttag än kapaciteten på batteriet.

Det går knapast med några sekunders test att se ett batteris kondition.

Tar man en kraftigare urladdningsström, t.ex 5 st 100-wattare,  kan man stå och vänta i butiken medan batteriet laddas ur. Kul demonstration i klagokön som genast kan medföra nytt batteri på garanti.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...