Toxica 0 Postad 23 Juni , 2008 Hjälp! Jag har köpt en båt och tänkte i min enfald att det är väl bara att köpa en trailer och dra hem den. Och nu hittar jag ingen trailer i rätt storlek! Båten jag köpt är 9,5 m lång och väger 3600kg. Vill ha en bagagnad som inte kostar skjortan. Båten ska vinterförvaras på trailern. Det verkar finnas väldigt dåligt med trailar i denna storlek på begagnatmarknaden - hur gör andra med liknande båtar? Finns det någon som har tips? Hur gör du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 23 Juni , 2008 Du har helt rätt. Begagnade båtvagnar/båttrailers är en bristvara. Folk kan begära 10 tkr för en hög med järnskrot och ändå få det sålt... Själv hade jag en risig båtvagn som jag inte orkade laga. Satte ut en annons på blocket och blev mer eller mindre nedringd, trots att den i princip bara var skräp. Köpte sedan en ny båtvagn som jag sålde i samband med att jag bytte båt. Fick i princip tillbaks pengarna för den, trots att den var begagnad. Rådet är väl att köpa en ny båtvagn, eller kanske leta upp en USA-trailer, vilka det trots allt finns en del av pga den omfattande privatimporten. Tror dock att båten måste vara hyggligt V-formad för att passa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 23 Juni , 2008 Det där är svårt. Att hitta en riktig trailer och inget risigt hemmabygge till båtar över två ton är svårt. Själv synade jag marknaden i över två år innan jag hittade min Venture, en amerikanare som med lätthet bär min båt på 3,1 ton vintertid. Eftersom nu båten ska säljas så ska också trailern bort, men inte än. För får jag inte båten såld så har jag ju ingenstans att ställa den i höst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 23 Juni , 2008 Hej! Grattis till ditt båtval! (Kikade in i boden och såg att det var en 3055) Hade samma funderingar ungefär som dig, och beslutade att bygga mig en trailer. Köpte en rejäl stomme och kapade bort det som jag inte ville ha och la till resten. Inte så svårt egentligen om man kan svetsa och har den möjligheten. Ska du inte åka längre sträckor med båten utan kanske bara dra upp den med trailern och sedan ställa undan för vintern på en uppställningsplats så krävs det ju inte så mycket mer än att den passar och är tillräckligt stabil. Mvh /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 23 Juni , 2008 Ett tipps köp ingen skit. Har egna erfarenheter med hemmasnickrade vagnar som lyder. Är man begåvad med goda svets och skruvegenskaper samt har ett evinligt tålamod och inte bryter ihop när hjulaxlar etc rullar förbi en i första bästa rondel ja då kan man köpa en hemmasnickrad.. Du får ge minst 10-20tusen för att få en hyffsad hemmasnickrad vagn. Obs begreppet hyffsad inte bra men ok.. För mellan 20 och 40 000kr får du en nästan ny Usa trailer så gott som helt i alu med täta lager och i toppskick.. Jag anser att man hellre kan knäcka lite extra övertid och bespara sej en massa krångel med svetsar och skruving som i slutändan tar 100gånger längre tid en man tyänkt sej och kanske inte blir så bra iaf.. Den enda fördelen med att bygga sin egen kärra från grunden är att man får den precis som man vill ha den. Enligt mina mått mätt så tjänar man inte mycket på detta pengamässigt för e man knackig med svetsen så kommer trailern att braka ihop på fläcken. Man måste kort o gott veta vad man gör. Men d e inte sagt att du måste köpa en färdig men ja tror du borde glömma att bygga en själv d tar längre tid än vad man tror om grejerna ska köpas in i lösvirke så blir d inte billigt heller slutar nog iaf på en 10 000kr bara i delar sedan så kan du se framimot minst 100 timmar med svets och vinkelslip. Köpte själv en Usatrailer till min båt och tro mej det är något jag aldrig ångrat.. !!!MVH REXCO!!! Senast ändrad av Rexco | 23 juni 2008 | 16:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toxica 0 Postad 24 Juni , 2008 Tack för era synpunkter, mycket värdefullt! Jag hittade en begagnad amerikansk alu-trailer som faktiskt har dragit just Bayliner 3055 förut. På firma visserligen, blev dyrare än jag tänkt, men jag fick ju i alla fall tag på en. De andra alternativen var ju att antingen köpa helt ny (ännu dyrare) eller bygga själv alltså...tja...bygga själv går bort - det kommer ändå att sluta med ett gediget Pettson-bygge - givetvis totalt oanvändbart och på köpet kommer jag att vara invalid på grund av skruvmejseln som troligen gick rätt igenom handen. Så nu kan jag hämta hem min nya båt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
7anne 0 Postad 24 Juni , 2008 JF-Marin brukar ha en del USA vagnar: http://www.lit.se/ en det var lite tomt nu. Tror det kan bli svårt med en för över 3.5 ton. Priserna blir sjuka... Om du kollar vad mtrl, kostar och tiden det tar så är det absolut inte värt priserna. Du behöver ju inga rullar, vaggor,mm... Hade nog jagat axlar till vettigt pris och sen lämnat det till en mek, verkstad. Det tar inte lång tid för dom att dra ihop en 30-vagn... Jag har hittat axlar hos järnskrotar. Dom har då bara tagit priset på järnskrot, fast det kan ha varit helt OK axlar med bra däck och fälgar på. Fick en för 100:- som hade suttit på ngn, typ av bondevagn kanske potatisplockare. Fick riva av den själv och allt på den var i mycket bra skick... Senast ändrad av 7anne | 24 juni 2008 | 18:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Forss-eu 0 Postad 26 Augusti , 2008 Hej !! Kolla in på www.forss.eu dom har hittat ett bra o enkelt koncept på båtvagnar/trailrar enkel konstruktion godkänt med hållfasthetsberäknade vagnar både för segel/motorbåtar 2-20 ton Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 26 Augusti , 2008 Tänkte bara skicka en vänlig kommentar till dig på forrrrrsss-eu. Om du inte kan stå för att du gör reklam för ditt företag, så kommer du endast att få rejält mycket bad-will, som i förlängingen gör att dom (ni) tappar möjliga kunder, då (ingen) vill rekommendera ert företag. Är ju inte första gången som det händer nu... Jag har iaf redan lagt ert företag på kommeraldrigimittlivatthandlaaverellerrekommenderaer-listan. Ps. Förlåt trådis... Senast ändrad av 535GT | 26 augusti 2008 | 18:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boat_Kungen 0 Postad 26 Augusti , 2008 Ja själv svetsade jag ihop en egen boggievagn till min båt och den vart då väldigt bra om jag får säga det själv. Min båt väger 2550kg och är 8,1m, och det tog en helg att bygga den. Det enda som är kvar är att jag ska skicka in den på galvning. Pris med all material vart ca 5000:-, så visst tjänar man på de om man kan svetsa å de! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 26 Augusti , 2008 Letar jag också efter en vagn i Ö-o området, någon i närheten som har en så hör av er!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 27 Augusti , 2008 Hallåj Hade en till min Bayliner som jag sålde för inte så länge sedan. Va en USAmodell med boogie, Fixade 3800kg. Kanon fräch, svart med cromefälgar, ja en typisk amerikans trailer. Fick 16000:- för den. Å då låg jag lågt för att bli av med den då den bara va i vägen. Kikar man runt på blocket så ligger dom på mellan 15-35.000.- så frågan är vad du tycker är dyrt. Hejjs/Pirayan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser