Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
cyberknutte

Vad är skillnaden på KAD42 och KAMD42?

Rekommendera Poster

Jag har sett dessa 2 modeller när man kollar på båtannonser, vad är skillnaden?

// Andreas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Ja det bör väl på modernt Volvospråk vara så att KAD-modellen sitter monterad med drev och KAMD-modellen med backslag/rak axel. På äldre motormodeller med rak axel hette exempelvis 40-motorn TMD40 eller TAMD40 (M=backslag/axel) men vid drev AQAD40 där AQ stod för aquamatic och AD för laddluftskyld diesel. TMD40 utan A hade alltså inte laddluftskylare...men detta blev ju lite off-topic.

Ändring:

Nu blev det nog katten snurrigt och obegripligt....försöker så här istället:

K = kompressormatning
A = laddluftskylning
T = turboladdning (borttaget numera eftersom detta finns på alla moderna modeller)
M = backslagsversion med axeldrift
D = diesel
AQ = Aquamaticdrev
4x = en motor i Volvo Pentas trotjänande 40-serie som började med Pro40 124 hk...!
andra siffran = versionsnumret i 40-serien som konstigt nog inte avslutades med KAD45 efter KAD44 utan av KAD300...bara för att logiken skall bli satt ur spel...varför? Jo, för att det blev ett 300-hästarsrace i klassen som Yanmar drog igång och det ville Volvo Penta också vara med i - därav modellbeteckningen KAD300 - på 285 hk för man nådde inte hela vägen fram :-(

Vänligen

T_M_C



Senast ändrad av T_M_C | 23 juni 2008 | 14:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för det utförliga svaret!

Det är denna båt som gjort mig konfunderad:

http://www.yachtworld.com/core/listing/pl_boat_full_detail.jsp?slim=broker&boat_id=1920976&ybw=&hosturl=portsideyacht&&ywo=portsideyacht&&units=Feet&access=Public&listing_id=18384&url=&hosturl=portsideyacht&&ywo=portsideyacht

Rare! only one with factory installed volvo diesels. With a 11’6 beam the kad 42 supercharged diesels push this cruiser with authority. Cruise at 26 knots using only 14gph. 5kw kohler generator with new mermaid air. Sleek stylest and powerful. With twin duoprop volvo stern drives she drives nice.

Så långt stämmer ju allt men om man kollar bilden på pannrummet så står det KAMD42, och det verkar ju lite skumt, eller?

 

// Andreas

 



Senast ändrad av cyberknutte | 23 juni 2008 | 14:59



Senast ändrad av cyberknutte | 23 juni 2008 | 15:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ja, ibland är det lite si och så med de modellangivna specifikationerna i båtmäklares annonstexter men ibland kan det också vara så att det är en båtmodell som kan ha funnits både med drev och axlar. Så var det exempelvis på Nimbus 35 där drevversionen gick lite fortare men där försäkringspremien på axelversionen var betydligt trevligare...men är bilderna från rätt båt i detta fallet så är det säkert lite snabbt skrivet av mäklaren...många kallar ju motorn för KAD42 oavsett om det är med drev eller axlar...kan nog också vara så att om man byter motor så kan man sätta ett drev till en KAMD42 om man plockar bort backslaget och vice versa men inte byter man dekaler för det...men vad jag förstår på vad man finner på nätet så tror jag inte att 310 fanns med annat än drev och då är det nog inte tänkt från början att dessa maskinerna skulle till den båten (om det nu inte är bytt motorer).

Vänligen

T_M_C



Senast ändrad av T_M_C | 23 juni 2008 | 15:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...