Brisen 0 Postad 23 Juni , 2008 Har en Volvo Penta aqad 41 som nu har börjat sota ner akterspegel och kapell. Går bra, låter bra, är inte orkeslös men ryker svart när jag axar iväg. Ser ut som mest vit rök under marschgång. Hade inte dom här problemen förra året. Fixade spridarna och bytte turbon våren -06. Någon som har förslag på vad som är fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 23 Juni , 2008 Är det en A eller B motor du har? A motorerna är ju kända för att ryka. Har själv en 41B i min båt och jag hade samma problem som du förra året- akterspegel och kapellet blev alldeles svart efter bara ett par dagar. Båten hade dessutom svårt att kkliva ur sjön. Bytte till en ny uppgraderad originalturbo i våras- oj vilken skillnad, inget sot och båten går som om jag hade fått ytterligare 50 hästar i motorn. Eftersom du bytt turbon nyligen och kollat spridarna så är nog inte detta problemet, kan ju vara så att insprutningspumpen behöver ses över. Lycka till - inget kul med nersotad båt Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser