Robbowich 0 Postad 23 Juni , 2008 Jag funderar på om vi ska byta lösning för stereo i vår båt. Den ska vara strömsnål, ha bra radiomottagning och helst ha ingång för MP3-spelare. Kan den spela CD är det förstås ett plus. Vi har idag en gammal bilstereo med kassett. Detta sägs vara både strömsnålt och ha god mottagning, men den sjunger på sista versen och har förstås ingen bra ingång för MP3. (Kan förstås stoppa i en kassettadapter :-) (jag har tidigare testat moderna bilstereo med CD och de kan dra upp emot en ampere på standby-läge!) Idéer på lösning? Datorhögtalare som går på 12v? MP3-spelare med radio? Extern FM-antenn i masttoppen? Eller ska jag ha kvar den gamla bilstereon? Robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Master-J 0 Postad 15 Juli , 2008 Hej, vet inte vilken typ av bilstereo du har idag men kommer lik förbaskat med följande förslag: Skaffa en bilstereo secondhand/skroten som är 100% analog. Finns massor och som regel är de mycket hög kvalitet på om man väljer ett sk känt märke. Blaupunkt, Philips, Pioneer, Sony osv. Dessa har det gemensamt att de ej drar ström när de är avslagna. De har visserligen inte dagens stora uteffekter utan brukar vara på ca 2 x 5 watt något som dock räcker väldigt långt om man inte ska arrangera disco. Vill man sedan koppla till ytter prylar som cd-mp3 mm kan detta göras med hjälp av en adapterkasett a nån hundring. ytterligare en fördel med dessa äldre apparater är att de oftast funkar även när spänningen i batteriet sjunkt en god bit under 12 volt. Medan moderna apparater oftast dör ut redan vid 9 volt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 15 Juli , 2008 Köp en gammal radio och sedan kan du ha en liten MP3-spelare som du kopplar en FM-sändare till du får då tillgång till dina musikfiler eller ljudböcker på ett mycket enkelt sätt. Skall du ha en modernare stereo får du väl sätta en huvudbrytare på strömmen till dem som gör att den inte kan förbruka ström i avstängt läge, nackdelen då är ju att den kommer att tappa alla kanaler som den har sparade i minnet men kan man leva med detta så funkar ju även denna lösning, då har ju heller inte strömförbrukningen lika stor betydelse heller då den endast förbrukar ström när den används. De flesta nya stereoapparater har väl dock en ganska hög effekt idag vilket gör att långvarig lyssning utan tillförsel av ström snart tömmer batteriet. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 15 Juli , 2008 jag kör med en liten creativ mp3 spelare och koss datahögtalare, högtalarna drivs med lösa batteri räcker ett halvår men vill man lyssna på låg ljudnivå behövs inte strömmen slås på till inbyggda högtalarförstärkaren och då förbrukas inget mer än mp3 spelarens lilla laddbara batteri. högtalarna syns bakom magnet fiskande grabben på bilden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
edvin333 0 Postad 16 Juli , 2008 Hej, Det finns nu nya switchade förstärkare ( klass-D )som har 80-90 procents vekningsgrad. vilket kan jämföras med en konvetionell förstärkare/ bilslutsteg som har 30-40 på sin höjd. Jag byggde ihop en själv av ett kit dom finns på 41hz.com lite pilligt men helt klart värt det. Sen skaffade jag två lättdrivna bilhögtalare av bra kvalitet. med denna lösning har jag kunnat spela på bra volym i genomsnitt 8 timmar i veckan hela sommaren utan att behöva ladda mitt 70Ah batteri. Pallar man inte att bygga själv så finns det en en produkt som heter Sonic impact T-amp http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=84459 som är färdig för 12v och har ca 2 x 25 riktiga watt. detta räcker för bra tryck med två lättdrivna högtalare. Skaffa inte ett bilslutsteg eller bilstereo om du inte är ute efter att omvandla din ström till värme.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robbowich 0 Postad 20 Juli , 2008 Edvin333:s tips var mycket intressanta! Det där gillar jag. Tack för övriga tips också. Eftersom jag har en gammal stereo ska jag mäta och labba lite med den också. Edvin: Har du någon lika spännande idé om att få bra FM-mottagare också? :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
therk 0 Postad 21 Juli , 2008 Hej Jag provar med samma lösning som Nikitalord. Koss datahögtalare som låg hemma och skräpade samt en iRiver-MP3 med inbyggd radio. Har dock kompletterat med en 12V till 9V omvandlare från Jula till en kostnad på 69 kr vilket gör att jag inte behöver tänka på batterier till högtalaren. Har en styrpulpetare så jag tror inte risken att dra ur batteriet är alltför stor. Har allt i en påse så det är enkelt att ta hem när man slutar för dagen. Provar detta i år för att se om det täcker mina behov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
edvin333 0 Postad 24 Juli , 2008 iRiver-MP3 med inbyggd radio. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser