weedogt2 0 Postad 23 Juni , 2008 Att man inte kan mjuklöda rostfritt det vet jag, men hur är det med hårdlödning? Funkar det? Eller måste man svetsa? Om det nu går att mjuklöda; finns det risk för problem med korrosion? Jobbet jag ska göra är enkelt; jag har en liten låda i tunn (1 mm?) rostfri plåt som läcker lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 23 Juni , 2008 Jo, det går att tennlöda rostfritt, men man behöver då rätt flussmedel och en bra lödkolv. För att silverlöda rostfritt krävs att man har rätt sorts lod och är väldigt försiktig med värmen. Om man råkar värma för mycket så att det rostfria blir glödande så att det bildas glödskal, så måste man slipa bort glödskalet först för att lodet ska fästa. Mörkrött går an, men bortåt gult är det för mycket. Använd lod med hög silverhalt, gärna 55%. Även här är flussmedlet viktigt att det funkar för rostfritt. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
weedogt2 0 Postad 23 Juni , 2008 Tack för tips! Jag hittade ett lödtenn på Elfa (art nr 82-588-08). Det står såhär: Silverlod för hårdlödning Lod för hårdlödning av stål, smidesjärn, koppar, kopparlegeringar, nickel, nickellegeringar och seghärdade metaller. Innehåller 4 trådar och flussmedelspasta. Arbetstemperatur: 610 °C http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2015994.htm Det borde väl funka? Jag har tänkt att använda en liten gasolbrännare för lödjobbet. Jag hittade en uppgift på att man kan se om temperaturen är 537 grader eller högre (saker börja glöda svagt). Det betyder att det bör vara relativt enkelt att se att temperaturen är ok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 23 Juni , 2008 Jag vet inte vad lådan ska användas till, ska det vara för livsmedel är det viktigt att lodet inte innehåller cadmium, vilket är en giftig tungmetall och inte får användas inom livsmedelsindustrin. Jag letade på ELFAs specifikation men hittade inget om innehållet. Cadmiumet gör att lodet blir lättflytande och lättarbetat. Du kan eventuellt begära en innehållsdeklaration om du behöver det. Vad temperaturen beträffar så blir det säkert inga problem, men som sagt, försiktighet underlättar ett perfekt resultat. Om du bott i Göteborgsområdet kunde du fått en lodstång av mej, jag har några kvar sen min aktiva tid. Vad tennlodet beträffar så finns det restriktioner vad det oxo beträffar. Det får då inte innehålla bly eftersom det oxo är en tungmetall och kan orsaka blyförgiftning. Den sortens lod håller nu på att försvinna ur handeln och ersättas an rent tennlod, även i elektronikbranchen, det är svårare att löda med men kvarvarande tenn/blyloden får ännu användas för privat bruk. OBS, glöm inte att INTE andas in ångorna när du löder, oavsett vilken metod du väljer. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
weedogt2 0 Postad 24 Juni , 2008 HenrikGbg: Tack för bra synpunkter och erbjudande om lödstång! Tyvärr bor jag i Sthlm. Lådan i fråga är en liten bränsletank så den ska inte användas till livsmedel. Helt klart är dock att man ska hålla sej borta från lödröken. Jag ska nu köpa lite saker och prova hur det går. Jag återkommer... Senast ändrad av weedogt2 | 24 juni 2008 | 09:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser