Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Dunkelfink

oljeblandning i fast tank

Rekommendera Poster

Jag fick en otrevlig överraskning när jag tankade sist, premiären för den fasta tanken.

hälde i 2 liter olja och fylde därefter på med 100 liter bensin, så långt är allt som det ska.

men nu blev jag varse att oljan inte blandande sig så lätt med bensinen som jag hoppats på, den lade sig på botten av tanken, och som följd av det så sög motorn i sig en alltför fet blandning, vilket resulterade i motorstopp. Nu har jag fått den att gå som den ska igen.

Men,  hur gör ni andra som blandar själv och har fast tank ? hur får ni oljan att blanda sig med soppan ordentligt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant fråga.. då jag funderar på fast tank.
Själv blandar jag i dunkar som jag skakar väl...

Senast ändrad av Daniel_B | 23 juni 2008 | 00:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

förblanda oljan med 10 liter bensin i en 20 liters bensindunk som du skakar väl , häll i bränsletanken och toppa av med 80 liter ren bensin, voila 100 liter välblandad soppa. direkt i tanken.

smuggler 28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där är nog bara ett förstagångsproblem. När du hällde i oljan i en helt tom tank, så blir den ju väldigt koncentrerad där nere i botten.

I fortsättningen kommer du säkert ha 10-20 liter bensin skvalpande där nere i tanken, då blir det inte så koncentrerat när du sedan fyller på med mer bensin efter du slagit i oljan.

Vill du vara riktigt ordentlig kan du ju först hälla i 0,5 liter olja, sedan bensin, sedan 0,5 liter olja till och sedan bensin samt 0,5 liter olja. Beräknat på att du häller i 75 liter bensin...Då vore det själva f_n om det inte blev tillräckligt blandat...

Alla sätt är bra:-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag hade cirka 10 liter i tanken redan från början , men sen är det ju skvalpskott monterat i tanken som förmodligen krånglar till blandningen ännu mer.

men nästa gång ska jag blanda i en dunk först så oljan redan från början är delvis utblandad, hoppas det löser mitt problem..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På vanliga landmackar kan man ju snart inte ens köpa bensin... så det vore väl förvånande om man kan köpa nåt så superlyxigt som färdigblandat på en sjömack....

Korv däremot... o mjölk... o mjukglass. För att inte tala om skinka, köttfärs, dagsfärskt bröd, yoghurt osv... DET kan man hitta på vilken mack som helst. Blir så trött på bl.a. Shell.. på vissa av deras mackar kan man inte ens gå in o betala bensinen längre. Bara kortautomater.. däremot kan man köpa............ Here we go: Korv... o mjölk... o mjukglass. För att inte tala om skinka, köttfärs, dagsfärskt bröd, yoghurt osv...

*suck*

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...