Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
T_M_C

KRIIIIS! Avgasgenomföring läcker - var hittar man?

Rekommendera Poster

Hej,

Drygt en vecka till båtsemestern och nu har jag upptäckt att det droppar/väter från avgasgenomföringen på vår Maxim!! Den är ju större än de vanliga genomföringar på 2 till 2½ tum jag normalt hittar i tillbehörskatalogerna och MD21 med avgasgenomföring på det sätt som Maxim har kanske är lite ovanlig?

Nu måste jag ha upp båten, hitta en ny genomföring fort som attan så jag är mycket tacksam för alla tips från er som vet vilken dimension det är (sitter ju liiiite svåråtkomlig, ser den bara genom inspektionsluckan längst under pentryts grytskåp....) jag måste hitta!

Bor på Västkusten, var köper jag...?

Hoppas på er hjälp!

T_M_C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag tror att volvo pentas D2-75 har ett har ett avgasutblås på 3 tum så jag tror att penta har sådana genimföringar. Ring till Drevia i Lysekil så hjälper de dig de har mycket prylar på hyllan. Lycka till och trevlig sommar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena,

Tack för tipset, jo det stämmer, Penta har en avgasgenomföring som heter 831781 (1282 kr) och som är för D2-55 (D2-75 heter 828295 och är för stor för MD21:an) och den är för 57 mm slang. Fick den akut uppskickad från centrallagret i Gent så den är i hamn. MEN...stön...MD21:an har ju även en bypasslang som går förbi ljuddämparen och som normalt sitter med en mindre genomföring strax föröver den stora ovan på Maxim. Den har oturligt nog Penta slutat att tillverka eftersom det är så länge sedan MD21:an var i produktion...

Passade förresten på att fråga Penta vad dom rekommenderar när det är dags att behöva byta ut motorn till något nytt; dom rekommenderar D2-55 FÖRE D2-75 eftersom dom menar att Maxim inte är i så stort behov av den extra effekten som 75:an ger i förhållande till båtens egenskaper och det faktum att prisskillnaden är RÄTT stor samt att man med 55:an slipper dyra extra detaljer i motorkonstruktionen som turbo etc vilket ger högre motorljud, högre ägarkostnader på sikt och ett vinande turboljud som inte riktigt hör hemma i båtens typ - måste säga att jag tycker det låter som ett seriöst förslag med tanke på att att man faktiskt inte rekommenderar det som är dyrast och störst utan ger en vettig förklaring/rekommendation på vad som är vettigt...! Bra Penta!

Jag pratade med en bekant på Hallberg-Rassyvarvet i Ellös och han sa att detta ställer till bekymmer för bl a HR-352 ägare...men med en 1 rak genomföring / 1 muff samt en 1 90 graders slangnippelböj så går det att få ihop det utan att det påverkar slanglängden som sitter original i Maxim (åtminstone i vår originalmonterade MD21A 1979...).

Vänligen

T_M_C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...