Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Rubinen

Nojig. Sipprande vatten.

Rekommendera Poster

Jag är lite nojig nu hur jag ska göra.

När jag hängde på motorn så klämde jag i en hel del Sikaflex 291 i och runt de genomgående bulthålen för motorn. De ligger under vattenytan. Efter ett par turer så har jag upptäckt att det sipprar in lite. Kanske ca en halv till en deciliter/dygn. Jag har lokaliserat sipprandet till just dessa hål. Detta gjorde att jag idag drog upp henne för att lossa och täta om. Tänkte köra 291 igen. Är det någon som har bättre förslag? Nåt särskilt jag borde tänka på?

Jag funderar också på om sipprandet kan ha resulterat i att akterspegeln kan ha blivit fuktig? Hur lufta? Skulle man kunna borra ett par hål från insidan (inte igenom) för luftning? Eller hur gör man?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

att bli av med fukt i aketerspegeln är mycket svårt,  BORRA INTE HÅL, det kommer inte ut nån fukt, snarare betyder det bara fler vägar in.

Jag tror dock inte du ska vara orolig, har det bara läckt in lite under några dagar så är det inga problem, visst du har fått lite fukt i akterspegeln runt hålen, spelar mindre roll, skräckistorierna om akterspeglar som bågnar och motorer som ramlar av handlar om båtar som misshandlats i flera år och som är egnomsura i akterspegeln. ditt problem är litet, viktigaste är ju att du får stopp på det.

Skrattandesluta noja och njut av sommaren.Cool

smuggler 28

Senast ändrad av smuggler28 | 22 juni 2008 | 23:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då var det tätat idag och lägger i henne i morgon igen. Slösade ordentligt med Sikaflex. Håller det inte tätt nu så kanske man får fundera på länspump :)

Allt jag har läst om just fuktiga akterspeglar gör ju att man funderar på det hela tiden. Jag har fått för mig att min kanske är lite fuktig. Finns det nåt man kan göra i höst sen för att den ev. skulle kunna torka ut i vinterförvaringen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

egentligen inte, men visst kan du ordna en supertorr, miljö runt hela akterspegeln hela vintern så kanske du kan dra ur fukt men då måste det till håltagning i gelcoaten, fukten måste ju ut nånstans. redan där känns det som om man gjort så mycket åverkan att man kan fundera på att riva hela akterspegeln och bygga från grunden. Det går att mäta om du har fukt i akterspegeln, men det bör göras av besiktningsman. det finns många sätt att göra fel på i det fallet.  

är du osäker, titta bara med jämna mellanrum runt alla förstärkningar och övergångar runt akterspegeln, ser du inga tendenser till sprickor eller liknande så kan du åka med lite fukt i akterspegeln, vill du lägga nån tusenlapp på en besiktning så kan det vara nästa steg.

som sagt sluta noja börja njutaCool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tack snälla för din hjälp... ska skärpa till mig lite ;)

Är inte så duktig på båtlivs-tjottafräset och står ganska ensam i intresset (sett släkt, vänner, bekanta, ytligt bekanta osv.) så allt jag funderar över hamnar i princip här på forumet och jag ska träna på att lägga till utan hoppilandkalle :)

Senast ändrad av Rubinen | 23 juni 2008 | 23:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...