Minego 13 Postad 22 Juni , 2008 Min Bayliner är halvplanande o är gjord för fart kring 8-10 knop. Bottenformen är ungefär som en Ancas med köl, men inte sista metern ända till aktern...Varför inte? Läst/prövat med trimplan ned mm men är inte nöjd. Vet oxå att slingrigheten beror på propellern delvis. Någon som lyckats gm modifiering, ombyggnad delvis få bort denna slingrighet? och i såfall hur? Hydrofoil vingar på drevet kan det va nåt? Förlänga kölen till aktern? Barlast där det går? Den där Holländska uppfinningen med en form av ring runt propellern...nån som prövat? Större trimplan??? Litet envis o som Gunde säger Ingenting är omöjligt eller kanske det är det? Vad säger Ni?? Senast ändrad av Minego | 22 juni 2008 | 21:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 22 Juni , 2008 jag har läst om att speedrails som man sätter på steglisterna ska få bort slingrigheten, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleN 2 Postad 22 Juni , 2008 Köp en autopilot, löser alla problem och lite till :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 22 Juni , 2008 Fick bort slingrigheten på min med trimplan på kavitationsplattan (riggen). Vet dock inte hur det skulle funka på din båt då den är mycket större än min.. men det kan ju vara värt ett försök, för de är ju inte så dyra.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smuggler28 1 Postad 22 Juni , 2008 menar du att den slingrar även i halvplan? den slingriga gången kommer sig av den platta akterspegeln, ta en titt bakom båten i vid strax över tomgång så får du se att vattnet strömmar än höger än vänster just bakom båten, turbulens. det är stora krafter som river och sliter i aktern på båten och att bygga bort det är nog ganska dömt att misslyckas. aktern behöver släppa vattnet bättre för att det ska funka, en snipa går exempelvis spikrakt i lika många knop som hon är lång, kör själv en smuggler 28 som visserligen är bygd för planing och högre hastigheter men att hålla henne i sotenkanalen i fem knop eller i nordströmmarna med möte är inte helt enkelt, de första gångerna fick jag nära panik. men man lär sig tillslut när man inte behöver styra emot utan hon går tillbaka av sigsjälv. det där med trimplanen har jag hört men då har man tryckt ner bara ena trimplanet, nja jag vet inte om det är nåt för dig du står ju på en del så då lutar ju båten i stället. kanske din båt behöver en hårigare motor så du kan plana, då är problemet löst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 23 Juni , 2008 Säger samma sak som andra. Planande skrov slingrar i låga farter, punkt. Sorry. Att dra ner båda trimplanen max hjälper på min. Men jag efter ett par säsongen har jag börjat lära mig styra emot så det går hyfsat även utan. Annars får man skaffa snipa. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 23 Juni , 2008 Läser man texten ser man att min inte är planande o gjord för höga farter. givetvis har jag lärt mig att hantera slingrigheten men gillar inte att hela tiden vara på pass. Kölen är inte som jag skriver dragen ändå bak till aktern...borde inte en förlängning kunna stoppa dessa rörelser som smuggler pratar om?? skall senareköpa vingar för pengarna o testa har goda erfarenheter av dessa på en mindre båt. Vad gäller snipor...........grannen har en o hon ser för dj....ut!!!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 23 Juni , 2008 Duopropdrev (två motroterande propellrar) sägs minska slingrigheten markant - teorin är att det är propellerrotationen som ger upphov till turbulensen. Jag har dock ingen erfarenhet, utan fäller ner trimplanen (det hjälper mycket) och styr emot i trånga passager. På öppet vatten får det slingra eller köras fortare . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 24 Juni , 2008 Har Duoprop på min, inget mirakelmedel för det slingrar rejält i alla fall. Kanske möjligen skulle vara värre med en singelprop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser