Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Micklar

Vatten i bensinen, vad rengöra sen. B20/solex

Rekommendera Poster

Hej, Sjösatte förra helgen, och var dum nog att inte rengöra/tömma tanken under renoveringen på båten. Vi köpte båten i vintras och den har stått på land ett par år innan dess. Hursomhelst, det som hände var att motorn stannade efter 500 m på provturen, och vägrade starta igen. Massor med vatten i bensinen...

Idag pumpade jag ur bottenskiktet på tanken, och fick upp ca 7 liter innan det började lukta bensin. Därefter rengjorde jag munstyckena som sitter på ovansidan på förgasarna. (ca 6 cm rör med några hål i.) Efter det här startade motorn efter lite trilskande. Den främre förgasaren flödade ett tag men slutade efter en stund.

Motorn gick bra upp till 2500 rpm, sen dog den med ett väsande ljud ur förgasarna om jag gasade snabbt. Gasade jag sakta kunde jag komma upp till högre varv. Motorn gick jämnt och fint när den väl gick. Jag gissar att det finns något slags högfartsmunstycke som också är igenkleggat med vattengegga. Finns dom, och i så fall var?

Vad behöver jag göra mer med förgasarna förutom att göra rent munstyckena? Tacksam om någon kan ge goda råd så att vi kan ut i sommar med båten!

/Micke

http://rodemar.brfloke.se

Senast ändrad av Micklar | 22 juni 2008 | 20:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för länken. Väldigt användbar!

/Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...