crescent44 0 Postad 22 Juni , 2008 jag ska köpa båt. jag var och kollade på en båt som verkade jätte fin. enda problemet var en liten rostfläck på kölen. det skumma var att rostfläcken var cirkulär, alltså nästan en perfekt cirkel med en radie påkanske 4cm. jag är lite orolig att rosten kommer innifrån på något ställe. är det något att oroa sig för? hur kan man försäkra sig om att det bara är ytrost och inte någon av kölskruvarna som håller på och rosta sönder? mvh/amadeus Senast ändrad av crescent44 | 22 juni 2008 | 18:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crescent44 0 Postad 22 Juni , 2008 det jag menar är alltså att det nere på kölen är en rostfläck(beskriven ovan). jag har en kompis som påstod att det kanske kunde vara en kölbult som rostat så att det rinner in vatten som sedan rinner ner och visas som en rostfläck nere på kölen och att kölen då kunde vara rostig innifrån. han påstod också att man då kanske kunde tappa kölen under körning och att det skulle vara livsfarligt. tror ni hans oro är legitim? om så är fallet hur kan jag kolla att det bara är en rostfläck och inget mer? mvh/amadeus kan tilläga att båten ifråga är en junker 22 med en järnköl på 650 kg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jesper-Visby 10 Postad 22 Juni , 2008 Hej! Junker 22 har inplastad köl med invändig ballast. Det du beskriver låter nästan som bottenpluggen. Den sitter långt ner på sidan av kölen. Jesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 22 Juni , 2008 Junker 22 har inte kölbultar eftersom denna båt har en ihålig plast köl som är fylld med lös ballast inne ifrån. På kölen sitter en rund dyvika som är avsedd att tömma båten på vatten när den tas upp för det står normalt i den ihåliga kölen. Kolla den danska Junkers hemsidan där finns lite bilder. Det är väl dyvikan som du ser och som är rund och lite rostig. http://www.junker22.dk/forbedringer/forbedringer_bundprop.htm Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 22 Juni , 2008 Opps två med samma svar samtidigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jesper-Visby 10 Postad 22 Juni , 2008 Då kan vi väl anta att svaret är hyfsat nära sanningen...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crescent44 0 Postad 23 Juni , 2008 det är ingen som kan visa vart på kölen den där skruven sittter, alltså med en helbåtsbild. jag ser inte riktigt vart på båten den där skruven sitter på tidigare bild. så det ska vara barlast på en junker? jag trodde det var något gubben hade lagt dit för att dölja kölbultarna (som tydligen inte fanns). hur mycket barlast ska en junker ha? jag tror den jag kollar på hade 500 kg barlast, är det rimligt? skönt att det inte verkar vara något allvarligt då tror jag nog att jag köper den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jesper-Visby 10 Postad 23 Juni , 2008 Bottenpluggen sitter ,som Oceanis länk beskriver, nästan längst ner på kölen på styrbords sida ca 45 cm från aktern. Kölvikten på en Junker 22 är ca 750 kg. Hur mycket av detta som är ballast vet jag inte. Vilket nummer är det på den Junker som du är spekulant på?? Jesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crescent44 0 Postad 23 Juni , 2008 jag vet inte vad det är för nummer. men varför står det på den här sida att den har en långköl av järn?: http://www.sailguide.com/Junker_22.htm ni påstår ju att det är en ihålig plastköl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 23 Juni , 2008 Ja det är en långkölad båt och ballasten var normalt av järn så det är iofs rätt det som står på sailguid.com Det finns andra segelbåtar som har liknande konstruktioner så det är inget konstigt i sig. Kolla in på den danske hemsidan http://www.junker22.dk och leta under forbedringar och kol så hittar du lite bilder på hur den ser ut inifrån då förstår du konstruktionen lite bättre. Du ser ju bottenpluggen om du klickar på länken i mitt förra inlägg. Lycka till ! Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crescent44 0 Postad 23 Juni , 2008 rostfläcken på båten jag tänker köpa sitter på babordssida långt ner (höjdmässigt) och på mitten av kölen (längdmässigt). så det är inte dyvikan. men vad kan det då vara? om kölen är gjord i plast så borde de ju inte kunna rosta. det kanske kan vara att det har suttit något av metall där som nu är borta och lämnat kvar rost efter sig eller? tror ni att det är något att oroa sig för? jag ska köpa den nu på söndag är det sagt men än så länge är ju inga pengar lagda. tips behövs/amadeus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 23 Juni , 2008 Eftersom du beskrivit att rostfläcken är perfekt cirkulär så verkar det ju mer som om man satt en dyvika även där eller så kan man ha flyttat från SB till BB på andra årsmodeller. Men varför inte skrapa med en kniv och se vad som finns under, om säljaren inte har något att dölja så är det väl inga problem. Kolla om det finns dyvika på den andra sidan annars har man förmodligen ändrat och satt den på BB sida. Skulle själv kunna tänka mig att någon satt en extra beroende på hur man har facken för ballasten inne. Om man tex har plastat in en förstärkning eldyl i ballastlådan kan man möjligen behöva sätta en extra dyvika eller flytta den till ett mer lämpligt ställe. Skrapa och se vad som finns under !!! Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crescent44 0 Postad 24 Juni , 2008 ska se den igen på söndag, då blir det till å skrapa. jag undrar också eftersom det är en ihålig köl med barlast, borde de inte vara en av dom sämsta båtarna att åka på grund med? eftersom den är ihålig så borde det lätt bli hål och om det blir hål så åker ju all barlast ut i vattnet och då e man ju körd. det borde väl inte heller kräva så mycket kraft för att hela kölen ska flyga av vid påkörning av grund eller? jag vet förstås att det inte är bra för någon båt att köra på grund men med en ihålig köl så borde det ju vara helt kört när man kört på något grund med bara lite fart eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 24 Juni , 2008 Jag tror du kan vara lugn ;-) Båten är ju som sagt långkölad och dessa båtar brukar ha ett lite annat händelseförlopp vid grundkänning. Denna typ av båt vill ju glida upp på stenen eller det på bottnen som du seglar på till skillnad från en modern fenköl som mer eller mindre stoppar direkt och har en hävarm (kölen) som vill bryta upp bakkanten in i bottenstrukturen. Jag tror nog att dina skador blir värre på en fenköl jämfört med en långköl. Att du skulle få ett hål så att all ballast ramlar ur din båt tror jag inte kan hända vid normala bottenkänningar. Då skall du segla sönder hela botten och då är det ingen skillnad på en fenköl eller en långköl vare sig du har lös ballast eller i fast form av en järnköl. Jag har för mig att Junker22 har en ganska kraftig plastning i hela kölstråket och din ballast ligger lite högre upp i båtens botten. Om du går på grund så kommer du nog max att få strukturskador och delaminering i skrovet/yttre kölen men att du skulle få stora hål så att du tappar ballast tror jag är tveksamt. Om du skulle få så stora hål har du nog mer problem med vatteninträngning. Jag är säker på att du kan vara helt lugn!! Köp båten och njut av livet till sjöss och oroa dig mindre ;-) Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crescent44 0 Postad 24 Juni , 2008 tack så mycket för alla nabba svar nu känner jag att denna tråd är löst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jesper-Visby 10 Postad 24 Juni , 2008 Ballasten ligger precis som oceanis antog i övre delen av kölen. Det är inte hålrum hela vägen ner utan en homogen köl. Dräneringen till dyvikan är en ingjuten slang från lägsta stället i kölsvinet. Klart du skall köpa en Junker 22. Anmäl gärna båten på www.junker22.dk där många Junker 22 typ A,B,C redan finns registrerade. Det finns många bra tips och idéer där. Själv älskar jag min danska lilla havskryssare. Jesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser