Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
Poppe

Hur mycket batterivatten ska man fylla på?

Rekommendera Poster

Är ägare till ett tudor nautica, som har för lite batterisyra i sig har fyllt på med k-vatten, ca 4dl totallt i alla sex hål, jag vet inte hur mycket det skall vara, så det är första frågan hur mycket vatten ska det vara i?

Det finns en indikator på batteriet som lyser grönt när syran är 100% full. Men nu är den svart, men om man slår på batteriet som blir den grön i nån sekund så det kan inte vara mycket kvar. K-vattnet är slut förtillfället, kan jag ladda ändå eftersom enligt min bedömning så verkar det vara fyllt med >90.

http://www.tudor.se/Sv/start/sidor/index.htm (Batteiret högst upp)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
På de flesta batterier så finns det någon form av markering som visar hur mycket vattenn du skall fylla på. Finns det ingen på utsidan så kanske det finns någon i varje hål för påfyllning. Hurvida dina 4dl är tilräckligt eller ej det går inte att bedöma utan att sett batteriet, det låter dock som om du fått fylla på mycket vatten. Skall ögat på batteriet indikera syranivån? Jag har själv batterier med ett sådant öga och de talar om laddningsstatus på batteriet. Har du någon spänning på ditt batteri eller är det helt urladdat?

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det sitter en markering nere i varje hål. ser ut som små hakar på ett rör, där skall nivån vara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fyll inte på för mycket innan batteriet är fullt laddat, för då kommer det att rinna över vid laddning.

Så länge syran täcker plattorna helt (med lite marginal) så kan du ladda, SEN när batteriet är full-laddat justerar du vätskenivån.

Saxat från kapitlet Laddning i Tudors dokument

http://www.tudor.se/Sv/start/images/pdf/Tudor_Teknisk_info.pdf Vätskan ska täcka toppen av plattorna efter laddning, helst 10-15 mm över.

Observera att vätskenivån i batteriet stiger under laddning.
Fyll därför aldrig ett urladdat batteri mer än till plattornas överkant.
Justera vätskenivån efter laddningen.

Senast ändrad av Gunnar_ | 22 juni 2008 | 20:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, för bra svar från er båda.

Mätte upp spänningen till 11.25 V. Så det är så gott som urladdat.

Syftar du på om L-formade plast hakarna?

Edit: Var precis ner och kollade nåvin var ca 2-6mm över nedre nivån på plasthaken, är det farligt. Det lyser inte grönt utan bara svart.

Senast ändrad av Poppe | 22 juni 2008 | 21:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det viktigaste är att vätskan är över plattorna. Dessa sulfaterar på nolltid om det är i fria luften och kommer sen att kortslutas. Påfyllning av batterivatten görs efter laddning och det skall vara en bit ovanför. Har du för mycket vatten i batteriet så kan det rinna över när du laddar det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon centimeter över plattorna innan laddning brukar man ju säga, sen får du efterjustera sen.

Lita inte helt på den där indikatorn. Inte säkert den blir grön efter en laddning utan är mest tillförlitlig på längre sikt när man kört lite har jag fått för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...