Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Dallas10

Rätt koppling för laddning av batteri?

Rekommendera Poster

Hej alla,

Har en daycruiser med en Mercury 80 hk, elstart 1979. Nu undrar jag lite över laddningen av batteri..Från motorn går plus/minuskabel direkt till batteri...räcker detta för att ladda batteriet? Fått 2 olika svar..en som säger att det räcker, en annan som hävdar att en annan kabel i reglaget (tändningslåset) har med detta att göra!?

Tacksam för tips om hur det ska vara!

Med hopp om solsken...

/D



Senast ändrad av Dallas10 | 22 juni 2008 | 20:09



Senast ändrad av Dallas10 | 22 juni 2008 | 20:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan testa med en voltmeter om du får förhöjd spänning på batteriet när motorn startar och varvar lite mer än tomgång.

 

I vila är batterispänningen på ett fulladdat batteri 12,7 V och vid laddning bör det bli högre, t.ex 14-14,7v.När batteriet har stått ett tag och laddningsströmmen inte är så stor kommer spänningen att öka lite succesivt. Har du ingen voltmeter kan du möjligen se en svag ökning av ljusstyrkan när du går från låg tomgång till höga varv. Då laddas batteriet mer elller mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej...ska prova...men i bakhuvudet ringer en klocka om att motorn levererar växelström via pluskabeln....kan man ladda ett batteri med växelström? Har för mig att det måste va likström...

Möjligen så omvandlas detta via rectifiern (likriktaren)...men frågan är just om detta transporteras via, pluskabeln!?

Har totalt 9 kablar i härvan...plus/minus direkt till batteriet, övriga 7 till tändlåset i reglaget...2 av dessa 7 är varvräknare, knopmätare...5 kvar...1 är ström, 1 är jord, 1 är start, 1 är choke...men den sista kabeln!? Kan den ha med rectifiern att göra???



Senast ändrad av Dallas10 | 25 juni 2008 | 09:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vara ganska lugn. På alla de utbordare jag sett så kommer två stadiga batterikablar ut från motorn. Dom skruvar man fast på batteriet och får då:

1) ström till startmotorn FRÅN batteriet.

2) laddström från generatorn TILL batteriet.

Allt är färdigkopplat i motorn. Kolla med en voltmeter på batteriet när du startar:
- Innan du vrider på nyckeln  ska du har mellan 12-13 V.
- När startmotorn går droppar spänningen neråt 8-9-10 V.
- När motorn startat så ska generatorn ladda och ökar spänningen så sakteliga från 13 V upp till 14.4 V efter en halvtimmes körning.

Om ovanstående händer så är allting OK. Finns väl inga elstartade motorer som inte samtidigt har generator och laddar batteriet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då testar vi voltmätare ikväll...återkommer...fast...den där rackarns kabeln som e över då?? *kliar mig i huvet*

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner igen det där fenomenet med något över fast det brukar oftast gälla skruvar och muttrar när man försökt att laga något på egen hand.

Det finns också ett ordspråk inom den bransch jag jobbar inom som säger varför röra något som funkar speciellt om man är osäker på hur det funkar.

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testkörning klar! 86 ah batteri, spänningen gick upp till ca 18-19 volt efter bara några minuters körning...*andas ut*

Nu blir det båtliv!

Tack för tipsen och Trevlig Sommar!

post-10003747-1394235525,6842_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte andas ut om jag var du. 18-19volt är åt h-vete för mycket och kommer bara att skada både batteri och andra saker som är inkopplade på batteriet inklusive motorn själv. Max spänning man ska ladda med är 14,4 volt. Du får nog fixa vidare innan du förstör nånting.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha...nu kliar det i huvet igen...

Kan det inte vara så att min 4-cylindriga motor avger så hög spänning då?
Jag mätte bara kort efter start...ca 2000-3000 varv
Kanske borde mätt efter en timmes körning istället?


Vad brukar det handla om för fel då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skräm nu inte upp den stackarn med ett sådant utalande, Detta är helt normalt på en gammal murcla finns nämligen ingen laddregulator. Sedan är det inte en generator som funkar som på nyare motorer och i-bordare. Det är bara en spole ungefär som på en moppe.

Spänninhen ökar med varvtalet, men strömmen är så låg att batteriet klarar sig, sätt på lite förbrukare tex lanternor så kommer spänningen att sjunka.

Så fortsätt att ha en trevlig sommar och åk båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...