Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
boatnisse

MerCruiser V8 5,7L Magnum- HJÄLP!

Rekommendera Poster

Hejsan! har hittat en sådan motor, på bilden står det Mercruiser 350 Magnum om det är mer information för er.

Jag vill ha reda på vad blocket är gjort av , för motorn jag hittat har en spricka i blocket se citat:motorn har stått utan att vara konserverad så den har frusit sönder (på utsidan av blocket). En skicklig smed torde kunna svetsa ihop den sprickan.

& Jag skulle gärna vilja ha spräng skisser om ni har och även  nyttig information och detaljer om denna motorn, killen säger att den är på 160hk men enligt andra sidor så ska den vara på 170hk.

Och sedan så jag vill veta vad blocket är gjort av , för motorn jag hittat har en spricka i blocket se citat:motorn har stått utan att vara konserverad så den har frusit sönder (på utsidan av blocket). En skicklig smed torde kunna svetsa ihop den sprickan.

Därför är det mycket intressant vad blocket är gjort av, så jag vet om jag kan svetsa ihop den eller om jag måste lämna in den. 

Mvh: Wilhelm Elofsson Skrattande

post-23377-1394235522,7021_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min 350 Magnum är på 260HK om jag inte minns fel. Frostpluggar sitter på motorn så blocket borde kanske inte spricka pga sprängning?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo det var det min pappa trodde , men vem vet, kan killen ha sett fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 350 Magnum är på minst 250 hp och blocket är gjort av gjutjärn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej bra då vet jag! den är ju en jäkla procedur när man ska svetsa i gjutjärn... men har en motor på en Dodge Ram 1500 fast den äre insprutare på,har eventuellt tänkt o flytta över den för det sitter en V8 Magnum på 380Hk. och far säger att det går man bara flyttar över eventuellt insprutaren men annars bara blocket.

Men han tror också att om vi köper denna båten med denna motorn , en sportbåt så tror han att den kan vara svår såld om 1 år eller 2 därför de ökande bensinpriserna , att ingen vill ha en sån dyr motor som V8 är. kan detta stämma , eller tror ni att folk fortfarande köper racerbåtar som gör 50knop med V8:er i , att dom fortfarande köper såna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

glöm inte ta ett kompressionstest innan köp, det säger ganska mycket om motrons skick. låter för övrigt mysko med en motorn som spruckit på grund av glykolslarv, frostpluggarna borde ge sig först. sen säger det en del om ägaren, vad har han mer slarvat med???

 

smuggler 28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en bra grej att veta är att det är nämnligen så att hans båt hade gått på grund , denna alltså tydligen inga skador på skrov men drevet var paj och en del av skölden med, fast dessa fanns med nya. därför körde han förmodligen bara uppbåten och lät den stå i vinter = Kaboom, men man kan ju undra, men kan man starta den ändå trots den lilla sprickan? för att annars så kan jag ju ta komp prov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behvöer inte starta för att göra kompprov bara köra på startmotorn.  beroende på var sprickan sitter så kan visst stara den, det kommer läcka en jäkla massa vatten men bara man är beredd att länsa. sen kan det ju vara så att det finns sprickor inne i motorn som du inte ser på utsidan. vatten i oljan eller olja i vattnet som sprutar ut med andra ord. då kan ingen svets i världen rädda den motorn. ett utbytesblock är inte speciellt dyrt. men påpeka det i så fall och tvinga ner priset.  

Smuggler28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad dum jag är , självklart går ju det!, men hur vet jag om det är inre skador?,om vattnet ut inte är rent och även kolla oljepåfyllningen? och jag som är ny på inombordare ,hur kopplar jag på vatten nu när inget drev finnes på? o denna finns i sthlm och jag bor i Falköping mellan vänern och vättern, har liksom 40mil och åka. det enda sättet skulle va att brorsan som bor i sthlm kan kolla upp det, men ärligt talat är det mera säkert och kolla själv, som kan lite mer än bror min.

och vad tror du ett utbyterlock kan kosta, 5.000,10.000,15.000?

post-23377-1394235523,2547_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skruvar själv pentav8or med impeller (sjövattenpumpen) vevaxeln inne i båten så jag är inte helt hundra på dina grejer, mercruiser drev har en egenhet att impellern sitter i drevet!!!. lite jobbigt alltså. men för att ta komptest behöver du inte koppla vatten, bara lyft av kabeln som sitter i mitten på fördelaren, då kan motorn inte tända.

är motorn sjövattenkyld eller har den en värmeväxlare? i vilket fall som helst behöver du bara lokalisera ingångsslangen i systemet, och ersätta den med en trädgårdsslang med lite tryck i. det räcker för tomgång och däromkring men knappast några högvarsvtest, en impellerpump är rusktigt effektiv svårt att få den mängden vatten ur en vanlig trädgårdsslang.  

om du kör motorn en stund och kollar vattnet som läcker ut, fånga upp vattnet finns det olja i det flyter det på ytan lätt att se? kolla oljestickan efter en stund. är oljan grå, vit, mjölkig, då har det gått vatten i oljan.

utbytesblock, beror helt på vad du vill ha med, jag skulle satsa på ett longblock (motorblock och toppar) och bara flytta över alla andra detaljer om motorn verkar kass. det handlar om betydligt mer än 15 000, en gissning kanske 35 000-40 000. begagnat kan du säkert få ett runt 10 tusen men då är du ju lite tillbaka där du började med en osäker motor. kan du pruta ner tillräckligt så är du ju hemma med investeringen i nytt.

smuggler28

ps hittade en bra sida att börja på, blocket forever!!! ds

http://www.blocket.se/vi/16521215.htm?ca=15_s



Senast ändrad av smuggler28 | 22 juni 2008 | 23:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej jao den brukar väl ligga i drevet på mercruiser ja, men om det är värmeväxlare, vilket jag inte tror, då får man väl titta i glykolen istället? alltså loppet som går genom motorn. men jag antar att allt är i  fint skick bara det att blocket är kasst, då behöver man ju inte ett longblock , men finns det bara block som säljes? Mvh: Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om det är värmeväxlare så har du ytterligare ett system som måste kontrolleras efter körning och leta efter oljedroppar, hamnar i expansionskärlet, kör med öppet lock på expansionskärlet, så kan du se om det bubblar där när du startar. om det gör det så finns det sprickor mellan cylindrar och vattenmantlar, alt topplockspackningsras. sök på 5,7 liters motorblock på blocket, du kommer att hitta hur mycket som helst. påpeka för säljaren att priset behöver ner för att täcka ett longblock, köp sen bara ett motorblock och vips har du bensinpengar för resten av sommaren. fniss...Skrattande jippi

 

smuggler28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej då vet jag, hittade inget på blocket när jag sökte på 5.7 Liters motorblock meen han har ju redan sänkt priset till 80.000 från att den kanske ligger på 110.000? såg en 4år äldre likadan båt med likadan motor fullt fungerande fast med bad brygga , bas låda och lull lull för 130.000:- så den kanske redan är bra sänkt?, för denna ser bra fräsch ut.

men har även kollat med skara motor om dom hade en kille som är hejare på att hitta block, så blir eventuellt att köpa ett bättre begagnat där...

men samtidigt måste jag också sälja den Delta 17DC jag har nu och få in en 85.000 för den innan jag kan köpa denna =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kolla med hansen racing dom har ersättningsblock till din motor för en billig penning,

hansenracing.se

hittade annars den här om du inte vill skruva så mycket, renoverad motor för 49000 kronor. kolla kvitton noga, erkänd motorrenoverare betyder att du bör kunna få garanti på jobbet också. verkar för bra för att vara sant, då är det förmodligen det.

här får du några länkar där du kan förkovra dig i lite priser och sånt, få en känsla för vad man får för stålarna.
http://www.blocket.se/li?ca=1_4_s&q=v8 block&cg=1080&w=3&c=0

http://www.blocket.se/li?ca=1_4_s&id=14691

http://www.blocket.se/vi/16574551.htm?ca=1_4_s

 

själv funderar jag på en 8,1liters vp från usa nu när dollarn är så billig men jag vet inte, min 271c funkar så bra så.

If it aint broke dont fix it
smuggler28

 



Senast ändrad av smuggler28 | 24 juni 2008 | 00:48



Senast ändrad av smuggler28 | 24 juni 2008 | 00:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, jag vill ha en så billig motor som möjligt så jag kan tjäna på det hela och att meka är inga problem för mig så det gör jag gärna,och ett block som är okej och inte för slitet är det jag begär, så 49.000 är lite väl mycket för mig.

 men får väl se lite hur jag gör får avakta och se...  Tack för all hjälp ändå !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har lite aningar om denna båt att killen vill ha sålt båten men ingen ringer, och om dom gör det är det inte hans pris. men han vill ändå ha 80.000 för båten ändå så han gör så här; uppdaterar blocket annonsen sänker priset från 80.000:- till 79.000:- vilket skiljer EN TUSENLAPP!    och i annonsen skriver han nu detta:

Båten säljes i detta skick med utbytesdrev och utbytessköld för 79 000 kr. Jag har ett bud på 75 000 kr varvid detta är en prutad och klar annons!

 HEL VETE heller att man köper en båt för dom pengarna för 79.000 ska man pruta så prutar man mer än 1000kr för man vill ju ha grejorna billigt eller så accepterar man priset 80.000 och tar den/ger ett bud på 80tusen. man ger inte ett bud på 79.000 utan jag tror det bara är klant skallar som vill ha sålt båten fort men ändå för dyra pengar. och gör det så genomskinligt.Förvånad

frågan är, kan min teori stämma? för jag tror knappast man prutar 1tusenlapp för det gör inget när man ligger i dom summorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...