henrik73 0 Postad 22 Juni , 2008 Bytte nyligen till mig en Uttern 690 med en Mercury V6 135 Black Max, 1990 som är en okänd motor för mig. Vid kallstart går den otroligt dåligt på tomgång, hackar, spottar, hostar och lägger gärna av om man inte kör upp den på högre varv. Efter att ha kört en bra vända så går den betydligt bättre på tomgång men ändå inte tillfredställande. Stiften är fräscha. Någon som kan ge mig råd? /Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Decoy 0 Postad 22 Juni , 2008 Min beter sig exakt likadant, kan vara svårt som fan om inte omöjligt att få till. Dom här gamla mercorna är kanske inte det bästa som jänkarna spottat ur sig. Även båtgrannens Mercury beter sig så här. Han hackar och spottar å hostar sig in och ut ur hamnen när han måste köra på tomgången... Kolla kompet! Om du har dålig komp i ngn burk så uppstår det där beteendet. Kolla så att den går på alla burkar, att du har gnista på alla stift alltså. Om nåt stift inte får gnista är det med stor sannorlikhet en av cdi-boxarna som lagt av. Då duger det inte med att bara byta den utan man måste byta bägge två pgr av att det kan vara den 'hela' boxen som tar sönder den andra. Rapportera gärna om du får till det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 23 Juni , 2008 -98 V6 135 med förgasare har två stödkretsar för kallstart. 1. En elekriskt manövrerad primer som tar bränsle ur övre flottörhuset och leder det i slangar in i de två nedre förgasarna. Manöreras med startnyckel. Det kan ev. vara problem med att ventilen inte stänger. 2. Det sitter en termostatreglerad luftventil på den ena cylinderbanken som fettar upp bränslet tills motorn är varm. Detta är en mer trolig orsak. Om din motor har samma konstruktion vet jag inte men jag skulle gissa att så är fallet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser