Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Eustace

lite havssegling

Rekommendera Poster

Hej.

Kollade precis prognosen över norra östersjön, 8-13 m/s. Kom på att jag inte har koll. Inomskärs vet jag hur 8-13 upplevs men inte på öppet hav. Var drar ni era gränser för att ge er ut på öppet vatten? Och man måste väl tänka med en viss säkerhetsmarginal och hur länge det blåst i samma riktning och med samma styrka, etc?

Tacksam för era tankar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har det blåst länge har det blivit vågor som kan ge sjösjuka.

Vinden i sig är inte värre utomskärs men vågorna kan ge kraftig fartminskning och ge dålig fart på bidevindsbogar. På slör och halvvind är vinden helt OK.

På länsen blir båten ostadig och kan vika ner sig ordentligt så det kan vara säkrast att vara säkrad med en tamp som är så kort att man inte kan trilla ur. Man överbord i undanvind kan bli fatalt. Innan man fattat att någon fallit överbord kan man ha tappat personen ur sikte.

Vågorna kan uppfattas som trevligare utomskärs där båten stampar mindre. Men den går trögt uppför vågorna.

Går man på en undanvindsbog och kan räkna med att den håller i sig under en överfart kan betydligt hårdare vind accepteras. 15 m/s i undanvind känns inte så farligt men kan vara förädiskt när seglen ska tas ner om det inte kan ske från sittbrunnen. Bäst att få lä om det går eller åtminstone våglä bakom en pir eller en ö.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Runt 10 m/s är min gräns för långa havs överfarter. Sen beror det på bog, kryssa i 10-13 till gotland skulle jag aldrig ge mig på för det skulle vara välldigt obekvämt dock knappast farligt om inte någon rammlar överbord. Sen beror det lite på vilka som är ute, är man själv med familjen så är ovanstående absolut max, med grabb gänget med flera erfarna seglare så kan man höja gränserna ett snäpp.

Senast ändrad av johnez | 23 juni 2008 | 08:00

Senast ändrad av johnez | 23 juni 2008 | 08:04

Senast ändrad av johnez | 23 juni 2008 | 08:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tackar för utmärkta svar! Då kommer jag nog dra gränsen vid 7-11 eller så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...