Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
Paddeman

Styrpulpet köp, Ryds 510 Gti, Motor?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är i full färd att handla en ny båt. Båten jag siktar på är en Ryds 510 GTI.
Om inte någon har ett bättre tips? :)

Den stora frågan nu är vilken motor man ska välja?
Jag kräver driftsäkerhet samt en tyst och mjuk gång.
Tror det är en fyrtaktare jag ska ha då, men har även hört en massa
lovord om Mercury Optimax 75hk.
Hur många HK ska jag sikta på? Framförallt är det jag och min sambo som kommer
att glida runt bland kobbar och skär, men vill även att den ska kunna transportera 5 personer utan problem.

Hoppas någon kan ge mig klarhet i mina beslut! :)

tack,
mvh P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag köpte en Optimax 75 till min Ryds 510GTS och har hunnit med att köra snart 10 timmar efter en dryg vecka och är mkt nöjd med motorns prestanda och låga bränsleförbrukning. Funkade bra även med 5 pers. Går mkt snålare än den 70hk yamaha 2-taktaren jag hade innan. Låter lite mer än fyrtaktare men går att hålla nere varvtalet till strax under 4000rpm med 19 propeller och då är ljudnivån helt ok. Låg bränsleförbrukning  när man puttrar fram.

Tror inte du kommer ångra dig om du väljer optimaxen.

/F

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Kör en Ryds 510 GTI med en 60 hp 2-takt. Bra effekt och den toppar ca 30 med mig själv i. Att köra 5 vuxna i funkar utmärkt, men då får man nöja sig med 25 knop, vilket för mig ärhelt ok ochså som använder den för att ta mig ut till närliggande badöar. Att minimera bränsleförbrukning är lite överskattat tycker jag, man får inte glämma att fundera på hur mycket bensin man får för mellanskillnaden mellan endyrare och en billigare motor; ofta räcker den pengen ganska många år om man kör som normalförbrukaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...