nemtrix 19 Postad 21 Juni , 2008 Igår tog vi båten för att fira midsommar och för att slippa ta bilen. Motorn gick som en dröm. Imorse vid 07,00 skulle jag kolla över motorn innan hemfärd (skulle blåsa upp på dagen) och upptäcker då en stor oljepöl under motorn. Har kört motorn totalt 2 gånger sen sist jag tittde till§ motorn. Jag lessnade totalt eftersom jag verkligen renoverat allt i båten på rekordtid allt utom motorn. Lånande morsans bil och fick hem mig och familjen. Dock ligger båten kvar i Björlanda kile, orubblig. Skulle tippa på att den får ligga där tills Måndag morgon innan hamnpersonalen kommer ringa och gnälla. Nåväl. Oljan ser ut att ha kommit från sumpen (ca 2 liter) tryckgivaren och allt runtomkring var inte kladdigt. Min fråga nu är om det är möjligt att pluggen börjat läcka eller är sumpen och dess packning den troligaste orsaken till läckaget. Om det är pluggen kan jag fixa det själv, värre är om det är hela oljesumpen för då måste motorn lyftas (antar jag). Ge mig tips på vad som kan läcka och vilka åtgärder jag bör vidta. Ingen lust att lämna båten på varv med 2 veckor kvar till semester. Båten en albin 25 och motorn en MD3B 36hk Senast ändrad av nemtrix | 21 juni 2008 | 20:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reimars 0 Postad 21 Juni , 2008 Helt omöjligt att härifrån hjälpa dej. Om du servat motorn antingen i vår elle sista hösten, troligtvis har du bytt oljerenaren. En sån mängd olja kommer knappast ifrån läckande packningar. Kolla oljerenaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 21 Juni , 2008 Kika och kän med nått finger runt motorn efter kladd, någonstans måste det ju komma ifrån. Finns det någon oljeplugg i botten som kan ha vibrerat loss, oljefilter mm? Säker på att det bara var olja? Kan ju ha kommit in bränsle eller vatten i oljan som sedan kan trycka ut i rätt skapliga mängder genom packboxar. När det är så pass mycket olja så är det ju knappast något vanlig läkage utan något som har lossnat eller strulat lite mer. Senast ändrad av BMoon | 21 juni 2008 | 21:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 21 Juni , 2008 Filtret är det inte där är det tätt.....ja alltså det var kraftig sjögång igår så hela undersidan på motorn är kladdig....morgondagens plan är att i morgon fylla i olja och köra för att se om det sprutar någonstans......för mig låter det konstigt att något helt plötsligt vibrerar loss. Men någon kanske har erfarenheter eller tips Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 21 Juni , 2008 Just det det är ren olja...fortfarande ljus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snubben11 0 Postad 21 Juni , 2008 På min gamla bil Opel Kadett så blev det övertryck i vevhusventilationen och då tryckte den ut olja idetta fall genom att skicka upp oljestickan och sen sprutade den ut olja på insidan av motorhuven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 21 Juni , 2008 Inget kladd runt ventilationen eller på insidan av huven. Måste vara undertill någonstans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 21 Juni , 2008 Det är inte så att tråget rostat sönder? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 21 Juni , 2008 Usch låter jobbigt......men visst det låter möjligt....det finns inget sätt att lyfta montorn även fast båten ligger kvar i vattnet.....tänkte om man kan få upp den tillräckligt för att byta tråget och sedan sänka tillbaka den igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 22 Juni , 2008 Hej Det är inte helt ovanligt att oljetryckgivaren börjar läcka. Kolla detta först. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 22 Juni , 2008 Jo det var oljetrycksgivaren...saken var att strålen var så tunn att vi inte såg det direkt.....nästa problem är att den gick av när vi skulle ha ut den men det ska väl gå att lösa....hoppas jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser