Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
Ringhede

Saknar ni båtkörkortet

Rekommendera Poster

Det behöver man inte ha studieskulder för att räkna ut.

Har ni bott tillräckligt länge i detta land, så borde ni ha insett detta för länge sedan.

Staten gör allt för att klä av oss pluringar och detta är ett sätt för dom att göra det.

//BB

Senast ändrad av BoatBruce | 04 juli 2008 | 19:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, att själva körkortet är ett sätt att klämma av oss mer pengar är väl inte helt otippat, men hur ska staten kunna belägga en KÖRKORTSINNEHAVARE med båtskatt?? Alltså inte en båtÄGARE utan en båtFÖRARE....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur många tar båtkörkort a´ en massa tusenlappar, för skojs skull utan att äga en båt???

//BB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Donna-Lee

Vilka galningar? Skrattande jaha, dom. Haha

Saknar ni ett obligatoriskt båtkörkort?  Nej

Vad hade varit bättre? En svår fråga. Men, ett frikort på macken kanske.

/U

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske dom som kör mycket båt... utan att f den skull ha en själv? My point is: Körkortet är väl I SIG inte beskattningsbart?? Typ... det kostar en jäääävla massa pengar att ta körkort på bil idag, men inte alla har väl bil för det?? Och om man har båt, tar körkort o sen säljer båten... menar du att man fortfarande beskattas för båten då? För att man har körkort... Argumenten mot båtkörkort är många men ingen kan nånsin övertyga mig om att man inför detsamma för att kunna införa en båtskatt... det kan man nog dra igenom på ett lättare sätt isf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även jag håller med om att det finns en koppling mellan båtkörkort och båtregister samt skatteuttag av båtar.

Varför?

Jo när steget är tagit med obligatoriskt båtkörkort så har vi kuvats att acceptera detta och kommer då snällt även acceptera fler myndighetsbeslut gällande sjön.

Båtregister kommer med argument att kunna koppla båtförarens handlingar till aktuell båt. För övervakning att lätt identifiera mm.

Med stor sannolikhet skall även båtens registreringsnummer vara enkelt synligt framifrån för att kommande fartkameror vid t.ex. 5-knops områden ska kunna fotografera båten och fastställa identitet. Till skillnad från bilar är det ändå båtägaren (redaren) som är ansvarig och då behöver man inte se vem som körde vid detta tillfälle.

Via båtregistret kan man sedan ta ut en årlig skatt vilket de flesta bilägare med några celler kvar kan minnas att den avgift som tillkom vid omläggning till högertrafik numera har vuxit till sig. Kommer säkert någon förmildrande skatteform så att inte de riktigt stora båtarna (rikemmannabåtar) bestraffas för mycket utan det blir säkert du svensson som vara med och betala.

På vissa ställen (t.ex ut och infart till Stockholm) kommer man införa skatt liknande vägskatt med samma metod som Stockholmaren numera vant sig med för bilarna. (vägtullar)

Paranoid, JAG?, nä knappast men 52 år och fattar att skatten som tas bort från höginkomsttagare måste in någonstans. När man sållt ut alla statliga företag, reduceat möjligheten för svårt cancersjuka att få sjukersättning, reducerat a-kassa mm då kan allt hända.

Se så många bra sätt det finns att få in mera skatt på. Och visst inser du att det finns en koppling mellan båtkörkort och registrering.

Kopplingen är återigen att obligatoriskt körkort är första steget. Sedan är alla snälla svenskar kuvade och ingen protesterar.

Glad sommar på er och köp riktigt mycket beskattad bensin och diesel.

mvh Roland, lördagen den 5:e juli då dieseln kostar 15 kr/litern

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, men......

Att man har körkort har väl föffan inte nåt att göra med om man har båt eller inte????

Att man får FRAMFÖRA en båt betyder väl inte att man HAR en båt???? Om man har en båt o den är registrerad så blir väl inte en ev skatt högre för att man har/inte har körkort? Vill staten klämma oss på ett par extra tusenlappar för att vi har en båt finns det säkerligen lättare sätt att göra det än att FÖRST införa ett omdiskuterat körkort och SEN införa en (säkerligen) lika omdebatterad båtskatt... Eller menar du att man först tar ett omdebatterat o i folkmun negativt beslut om att införa körkort för att man sen tror att en båtskatt ska kunna införas lättare eftersom man redan fått en massa skit för sitt tidigare genomklubbade beslut om körkort? Den grejen köper jag INTE!! Missförstå mig rätt, jag är absolut EMOT ett körkort för båt även om jag tror/vet/hoppas att jag kan byta min nuvarnande nautiska kompetens mot lappen för en mindre peng. Jag är emot körkortet av den anledningen att jag tror det finns mer effektiva sätt att öka sjösäkerheten på än en löjlig teoretisk kunskap som inte ställer några krav på båtarna i sig. Jag är inte emot båtkörkortet pga av någon paranoid (ditt ordval, inte mitt) och -måste jag säga- något underlig misstanke om att ett illa emottaget beslut om båtkörkort underlättar ett lika motarbetat beslut om båtskatt?

EDIT: Ringehede skrev:

Till skillnad från bilar är det ändå båtägaren (redaren) som är ansvarig och då behöver man inte se vem som körde vid detta tillfälle.

Du skriver det ju själv..... En ev beskattning av båten har inget att göra med vem som framför den..... och därmed även tvärtom...? Vill man klämma oss på pengar ( och det vill man ju) så är båtregister/skatt den rätta vägen att gå, men om det vore den ENDA anledningen skulle man ju i logikens namn väl ändå göra tvärtom? FÖRST båtregister (=skatt) SEDAN körkort...

Senast ändrad av KillerBoo | 05 juli 2008 | 21:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej jag skrev inte att de som har båtkörkort får betala båtskatt. Jag skrev att när vi kuvats (flata svenskar som sväljer allt) så kommer vi enklare även acceptera andra pålagor för våra båtar.

Sjön har varit ett relativt fritt område endast reglerat vi sjölagen. Endast beskattat via moms och bränsleskatter.

Mer kommer.

Många med gamla förarbevis tycker säkert det är helt ok med ett båtkörkort då de ska få konvertera detta till ett nytt båtkörkort. Men hur går det för alla kvinnor som inte har fixat den där kursen, kommer de då skaffa nytt båtkörkort eller blir de sjöns B-lag som snällt får följa med när gubben kör båten? 

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fortsätt kämpa, Roland, jag ger upp!

Lever man i ett land där merparten tycks vilja vara totalt reglerade, kontrollerade och övervakade av storebror, där ingen ska behöva ta eget ansvar för sitt agerande och där jantelagen råder starkare än någonsin får vi nog acceptera både körkort och register på sjön. Ett körkort som ska minska 30-40 dödsolyckor/år, få bort 200-300 ickelarm och minska den påstådda osäkerhet som råder på sjön genom sin fantasiska utformning som undantar de flesta i statistiken inblandade.

Frihetens dagar på sjön är nog räknade och om 15-20 år har vi kanske kommit dithän politoker och styrande krafter i landet verkar vilja komma, nämligen att genom ett fördyrande av båtliv få bort vanligt folk från kust och skärgård så de själva får ytterligare en värld att glassa och göra bort sig i (Gör de bort sig på krogen kommer det ju i tidningen dagen efter)?

Politokers argument att införa ett register har tidigare inte tydligt nog kunnat dölja det faktum att en båtskatt planeras, men med ett körkort kommer en påstådd säkerhetsaspekt att ställa skatten mer i skymundan och det blir lättare att införa registreringen. Säkerhetsaspekterna är ju, som Du nämnt, att kunna ställa vårdslösa båtägare (redaransvar) till svars för båtens framfart, då måste man kunna identifiera båten genom ett register och en tydlig märkning. Just att komma åt vårdslösa framfarter har ju varit ett av argumenten för ett införande, jag vill minnas kommentarer som ett körkort kan dras in med flera.

Lycka till, om Du orkar!

Senast ändrad av Rovarn | 06 juli 2008 | 18:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, jag/vi saknar inte båtkörkortet! Saknar gör vi däremot politiker som har vett att prioritera det som är viktigt i samhället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och fortfarande saknas bevis för att ett sådant skulle kunna lösa något.

Problem som inte finns.

Papperstiger.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Exakt. Vi båtäger får punga ut med en miljard kronor tillsammans för att lösa ett problem som saknar konkreta belägg.

Jag har inget emot att betala pengar för en trivsammare båtmiljö. Ett annat förslag. Varje båtägare får årligen betala 1-2 promille av båtens försäkringvärde (500-1000kr på en båt värd 500K) i båtskatt. Driv in det genom försäkringsbolagen för att minska administriva kostnader. Skapa ett bättre definierat regelverk av vad man får och inte får göra på sjön. Lägg budgeten på förstärkt sjöpolis, sjöräddning, och miljö (soppmajor, etc).

Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Risken är väl bara överhängande att det blir som med bilskatten, hur mycket av den går tillbaks till vägarna och bilisterna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi betalar redan massor till staten i form av bränsleskatt. En skatt som är till för bilar med argument att den ska ge bättre vägar.

Sedan får vi själva genom bidrag hjälpa räddningsorganisationer som SSRS för att vi ska ha en viss trygget om olyckan är framme.

Nej, skrota förslaget med båtkörkort, använda dagens sjölagar de räcker och överför 50% av våra bränsleskatter från båtrafiken till SSRS och andra säkerhetshöjande aktiviteter så når vi betydligt längre med ökad säkerhet till sjöss.

Den andra delen (resterande av de 50% av bräsnleskatter) satsar vi på sjöpolis och kustbevakningen vilkas närvaro kan bidraga med att massa fyllesvin på sjön tas om hand.

Men detta vill inte skattenissarna var med om för de behöver våra pengar för att täcka allt svineri som finansvalparna återigen ställt till med.

mvh Roland 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag saknar mitt båtkörkort, varför har jag inget ännu !
Förraförra helgen var jag ute med styrpulpetar'n det var ca:40cm lägre vatten än normalt.
Tillbaka in i viken glömmer jag vattenbristen i östersjön och nitar en sten med proppen.
Fart ca: 0.5knop. sikten var god, ingen annan båt i sikte, 10m från bryggplatsen.
Lokalkännedom god, har åkt samma väg i 20 år.
5-kronor's jack i 2 av 3 blad. tusenlapp kostade rep.
Om jag bara haft båtkörkortet hade det inte hänt !, eller hur.
/Jugge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja givetvis hade ett båtkörkort även hjälp till i detta läget. Du hade från ditt undermedvetna då känt en vibration från båtkörkortet och då genast tryckt på bromsen så du stannat båten före du nått fram till stenen.

Utreds även ett tillägg för nya båtkörkortet som skall motverka uppkomster av finnanskriser.

Just nuvarande och alla tidigare finnanskriser är ett talande bevis för att det inte hjälper med utbildning om det råder brist på omdömme.

Så Jugge, ditt misstag kostade dig tråkigt nog en tusenlapp, finnansgrisarnas misstag kostar oss tusentals miljarder, arbetslöshet och trasiga människor.

mvh Roland

Senast ändrad av Ringhede | 17 oktober 2008 | 06:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej jag saknar inget körkort, men fortfarande så saknar badgästerna sjövett.... hur löser vi det Roland?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar du alla badgäster eller är det bara vissa badgäster?

Anser du att dessa badgäster skulle få mer vett i skallen om de gick en kurs motsvarande förarbevis?

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Troligtvis samma sorts folk som tar bilkörkort för en massa tusenlappar, utan att äga en bil... och dem kryllar det av, och de -och det är min helt personliga åsikt- har kunskaperna om att föra fram fordonet i trafik... det säger visserligen inte att de inte kör i 90 på en femtio-väg, men de vet om att de inte får göra det... Jag vill nog ändå påstå att ett körkort på sjön är en bra idé, det ger åtmisntone nya båtfarare kunskaper om sjötrafik och hur fordon skall framföras... även om idén är mycket kontroversiell...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant iaktagelse.

Kvalificerad gissning.

De flesta med Nimbusar har redan förarbevis och alltså i nivå med föreslagna båtkörkortet.

Det som saknas är höghastighetsdelen och om de redan saknar omdömme så kommer de troligen lära sig köra ännu fortare på trånga ställen då de lärt sig hantera båten bättre i högre hastigheter.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hallkvist

Vafan, har man inte förarintyget som är hur simpelt som helst ska man inte ha en båt. Ska man ha bil måste man ha körkort, ska man köra mtorcykel ska man ha körkort etc... T.om om man ska ha eu- moped ska man ha körkort och den får bara gå i 45km/h!? Själv är man sexton bast och ska snart skriva upp mitt sista intyg inom nautisk kompitens, shepparexamen klass 8, jag tog mitt förarintyg när jag var 14, så det är inget svårt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har nog missat en del i debatten. Vad kommer ett obligatoriskt båtkörkort att lösa för problem?

Tråkigt nog kommer det inte hjälpa mot dåligt omdömme som är verkliga orsaken till de olyckor som finns på sjön. De olyckor som är relaterade till något man lär sig då man skaffar förarbevis till båt är mycket marginella.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej men då är det lika bra att vi skiter i det hela Roland,, detta enär den samstämmiga expertisen har talat om för att det ändå inte kommer att hjälpa med utbildning,, Vi som vistas på sjön får lära oss att se upp för varandra och då i synnerhet för badgäster i plastbaljor..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte läst hela debatten men det råder helt klart delade meningar. Jag tycker att det borde ligga i allas intresse (folk på den här sida har stort båtintresse) att man kan dom grundläggande reglerna på sjön, vem man ska väja för, vilka och när man ska ha lanternor osv. Ett förarintyg är enkelt att ta. OM man nu skulle vara med om en olycka är det skönt at veta att man handlat rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns vikigare saker att diskutera och ta fram förslag till än detta. Tex den kommande lågkonjukturen som drabbar alla mer eller mindre.. Nu får d väl tas fram någon form av krisförslag bara för att få ordning på arbetslösheten.. Så förmodligen så kommer björnen att sova några år till innan den på nytt väcks igen av några miljömuppar som vill förbjuda motorbåtar eller liknade..

Problemet är inte badgästerna, utan politikernas brist på verklighetsuppfattning. Där tar man något lätt och förståligt och gör d obegriperligt och krångligt.. Dom allra flesta hade nog kunnat axeptera ett obligatoriskt förarintyg för 1000lappen eller så. Men röster höjs alltmer för att dom 3 korten som förslaget avser är i en helt annan divesion.. Mellan 5 och 10 000kr för 1st körkort (Förslaget är på 3st). Blir mycket pengar när man räknar ihop d. Så ser förslaget ut i dag, och hur man kan göra en så simpel utbildning så dyr d kan jag inte fatta..

Badgäster är en viktig inkomst för kustsamhällen, och utan dom så hade många verksamheter slått igen. Sedan kan man tycka vad man vill om hur dessa framför sina respektive jättebåtar och stadsjeepar.. Tycker dock att badgäster med nimbusbåtar (dom jag träffat på ute till sjöss) Är mycket trevliga.. Men något jag avskyr så är d stroppiga seglare, man kan se på detta på olika vis och ur sin respektive synvinkel..

Håll till godo den som lever får se, snart är d valår igen och då kan vi välja partier som inte stödjer dylika Idiotförslag som bla avhandlas här..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hallkvist

Med ett förar intyg eller annan natisk kompitens i bagachet kommer ditt omdömme att öka, och man kanske inser ett och annat. Visst, det kommer alltid finnas personer som är lite bakom flötet med diverse framfartsmedel, men det är ingen ursekt till att man inte ska införskaffa ett  båtkörkort. Kollar man i trafiken som igentligen inte är så långt borta från sjöfarten så finns det lika många pajaser där som kör för fort, kör för nära etc för att troligtvis imponera på någon eller rentutav simpel dumdristighet. Själv arbetar jag på Sydmarin ett båtvarv i Helsingborg, och runda slängar 50% av alla båtar som säljs av både oss och andra båtvarv/båtförsäljare gör 32 knop .

Många av kunderna jag träffat äger antingen redan en snabbgående båt eller ska köpa, och dem har absolut noll koll på framföring av båtar på sjön. Det är ganska roligt när man pratar med båtägare som kommer in och inte har en aning om  vad ceprationen är, avstånd man ska hålla till hamnar, vad en anropningskanal är, vad en knop motsvarar etc, det är löjligt så okunniga dem är, likförbbanat ska dem ha båt? Där är t.om folk som inte vet att det är högertrafik på sjön!?

Kort sakt står jag fast vid min punkt, man ska ha båtkörkort eller annan natisk kompitens på papper! Sen så om man likförbbanat är lite efter och klantar till sig allt för ofta ska man få stå för det.

Båtkörkort tycker jag ska gälla för båtar över fem meter och gör 15 knop.

MVH: Simon Hallkvist

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det någon som kan presentera någon statistik där det framgår hur många olyckor som orsakats av båtförare som saknat förarbevis?

Nej givetvis inte.

Allt är bara ett tyckande och en övertro på att man ska slippa vissa som svinar på sjön.

På liknande sätt infördes zebralagen där fotgångare numera tror att de har fått en rättighet att kliva ut i gatan och nu i höstmörkret ofta helt utan reflexer eller dyligt. Det man infört är en väjningsplikt för trafikanten att släppa fram fotgängare.

Och det skulle minska olyckorna. Bull.

Båtkörkort ska minska olyckorna, är det någon som tror på den?

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...