Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
Ringhede

Saknar ni båtkörkortet

Rekommendera Poster

Nu när midsommar är för högtryck och halva sommaren har gått samt alla galningar är ute på sjön, så är frågan till er:

Saknar ni ett obligatoriskt båtkörkort?

Vad hade varit bättre?

 

Jag vet att det kan tyckas onödigt att tjata om sådant som vi ändå inte kan rå över men fundera själv.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Badgästerne har i alle fall inte bätter sjôvedd än de dôm hadde ifjol,,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är bra som d e! Behövs ingen byrokrati för att reglera ett påhittat problem.. Om så ska införas så gör detta i Stockholm och endast för Politiker dom behöver ju regleras i detalj om man ska tro Press o tv.. Finns inga botemedel mot påhittade problem annat en Psykhjälp och något som vårt lands styrande borde överväga kraftigt innan dom klubbar nästa idiotförslag...

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä det kan jag inte påstå.

Jag har ingen båtkörkort och har aldrig saknat det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En av badgästerna, undertecknad själv, har förarbevis i år men jag tror inte det hjälper. Säkert lika galen som tidigareCool

 

Men behövs inte många friska hjärnceller för att fatta att man ska vara riktigt sjövan för att ge sig ut på havet denna midsommar. (blåste 15-20 m/s WSW utanför Sotenäs) Båten har därför fått vara kvar vid bryggan.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OT: De flesta som hänger efter båt med lina på wake el. skida, saknar snör-kortet.
/Jugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minskar inte risken för fjärsingstick, urinvägsinfektioner  och bränslestopp med ett båtkörkort?Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jovisst, samt att vi slipper lösdrivande ekor, lösdrivande ballonger (!), lösdrivande kanoter, osv, osv... Det måste vara strängt att vara sjöräddare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

......spik i foten och bom i huvudet ...de minskar .Tungan

 

Rövarn ... bra artikel om sjöolycker. Statistik belägger  det svar du önskar !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja .... det finns tre typer av lögn; lögn, förbannad lögn och statistik Oskyldig ...... resten talar för sig självt ..... skulle vara intressant att höra vad en politiker, som vill driva igenom båtkörkort, ge en kommentar på denna artikel, jag menar att det inte verkar som att det är båtar som är över 10 m eller gör över 30 kn som på något sätt är överrepresenterade ..... Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du slår på TV:n nu meddetsamma så kanske du får chansen..........Det blir ett inslag nu kl 8.00 i TV 1 om det liggande förslaget till båtkörkort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill bara kolla för sakens skull - är det statistiktolkningen som utredarna gör eller statistiktolkningen som SXK gör som är rätt, och hur vet man det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fenns de engen stattestig sôm tâlar ôm atter badgäster i nimbusar å aaén brôdde har reda på att en ska gå akter på andra bådar när en väjer??

För nock så e de all bra manga sôm gasar å ska hinna å gå fôrbi framför stammen när je e ude å seilar me jôel

 Men den stattesticken hadde all vôrt farlie rolie å fått läst....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant artikel, men vad har vad har den med båtkörkort att göra? Är det någon som sagt att enda skälet att införa bårkörkort är att minska antalet fall sjönöd?

/Lars J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var inte det ökade antalet sjöolyckor en drivande orsak till förslaget om båtkörkort? Om då statistiken är fel så försvinner väl det argumentet?

Eller är jag såndär enkelspårigt logisk person som inte bekgriper politisk argumentation? :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte det enda, men det är ett av få återkommande argument här på forumet bland körkortsivrarna, dessutom har det varit ett tungt argument när politiker och myndighetspersoner förespråkat lanseringen i media att sjösäkerheten ska öka med ett båtkörkort. Tro tusan att folk, som sväljer allt med hull och hår och litar blint på att myndigheter och stat gör allt för folkets eget bästa, samt Svenskar utan erfarenhet av båtliv tror att det går vilt till på sjön när de ser statistik som säger att det skett närmare tusen sjöräddningsuppdrag på ett år utan att få/ta reda på vilken typ av räddningsuppdrag det handlar om!

Men-men...
Med aktuella frågor som FRA-lagen: www.fra.se/, PKU-registret: www.dagensmedicin.se/nyheter/2... och försäkringsbolagens hantering av patientinformation: www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.js... här i landet förstår man ju att Svenskar är ett folk som vill stå under statens och myndigheters totala övervakning, kontroll och registrering, då är det ju inte konstigt att Ni vill att det ska gälla på sjön också.



Senast ändrad av Rovarn | 27 juni 2008 | 10:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant synpunkt, mycket intressant synpunkt!

Speciellt med tanke på att SXK är en av organisationerna som lobbat för en obligatorisk utbildning, dock med begränsningen:

Klippt från SXK´ s hemsida från avdelningen Båtpolitik:
Obligatorisk förarutbildning
-att obligatorisk utbildning kan vara lämpligt under förutsättning att det begränsas till motorbåtar som kan gå i tjugo knop eller mer och att en åldersgräns på sexton år införs.

Där de haft viss framgång!



Senast ändrad av Rovarn | 27 juni 2008 | 10:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, att man nu väljer att tolka annorlunda när båtkörkortet helt plötsligt berörs ens egna medlemmar är kanske inte så märkligt... ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svenska Båtunionen som säkert har flest antal medlemmar som drabbas hade Båtriksdag.

Vid Båtriksdagen gjordes detta uttalande om ett kommande Båtförarintyg:

Regeringens förslag stämmer med båtfolkets åsikt

Svenska Båtunionen, församlad till Båtriksdag i Stockholm 5-6 april, noterar med tillfredsställelse att regeringen har lagt fram ett förslag om obligatoriskt förarbevis för fritidsbåtar, så kallat båtkörkort.
– Detta är nästan helt i linje med vad Svenska Båtunionen sedan lång tid har arbetet för, säger Göran Andersson, ordförande för Svenska Båtunionen.
– Vi ser denna åtgärd som mycket betydelsefull för att höja sjösäkerheten. Detta kombinerat med att staten tar sitt ansvar för infrastrukturen på sjön genom att hålla huvudfarleder även för fritidsbåtar samt nysjömäta och agera för en ökad sjösäkerhet är något som vi välkomnar. Vi ser fram emot remissförfarandet, då vi har möjlighet att lägga fram våra detaljerade synpunkter.
– Vi förutsätter att de närmare 400 000 personer som redan har förarintyg kan fortsätta använda detta i kombination med giltig legitimation. Detta för att få en så smidig övergång som möjligt med så liten administration som möjligt.
Svenska Båtunionen är riksorganisation för 157 000 fritidsbåtsägare i Sverige och en av Europas största båtorganisationer. Svenska Båtunionen organiserar närmare 900 lokala båtklubbar genom regionala båtförbund.

Utan stöd från Båtorganisationerna hade det nog varit svårt att få igenom förslaget



Senast ändrad av FinnSpeed | 27 juni 2008 | 11:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske SXK skulle tänkt på före de hoppade på tåget, dessutom står ju den största delen fritidsseglare utanför körkortskravet ändå med liggande förslag...!

Det stärker ju också många kritikers teorier om att förslaget har föga med sjösäkerhet att göra utan att båtskatten, eller någon form av fritidsbåtavgift kommer så snart de lyckas registrera vilka som har detta intresse.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

– Vi ser denna åtgärd som mycket betydelsefull för att höja sjösäkerheten. Detta kombinerat med att staten tar sitt ansvar för infrastrukturen på sjön genom att hålla huvudfarleder även för fritidsbåtar samt nysjömäta och agera för en ökad sjösäkerhet är något som vi välkomnar. Vi ser fram emot remissförfarandet, då vi har möjlighet att lägga fram våra detaljerade synpunkter.

Också här har organisationen blivit lite förd bakom ljuset:
www.regeringen.se/sb/d/10627/a...

Ansvaret att hålla fritidsbåtsleder och producera sjökortprodukter för fritidsbåtsändamål avvecklas.

Som sagt, båtkörkortet handlar inte speciellt mycket om säkerhet bland fritidsbåtar, skatten och/eller avgifterna kommer...



Senast ändrad av Rovarn | 27 juni 2008 | 12:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He-he, ja den där om farlederna är go´ ...
Vilken tur att vi båtägae är skattebefriade och inte betala någon bensinskatt, och att gästhamnarna har lägre MOMS precis som campingplatserna!
Eller hur var det nu..? :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det var det. Det var därför jag frågade. Men artikeln innehåller ett antal exempel på icke-händelser och incidenter som säker skulle minska med utbildning: Larm från anhöriga för att man inte meddelat ändrade planer. Larm om låst roder för att autopiloten är på, larm om brusten fläkrem, etc. Flera av incidentarna kunde blivit olyckor om inte sjöräddningen varit där.
Så aritklen kanske ändå är ett argument FÖR båtkörkort?

 

/Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hååls vet du dä. De har väl ente vârt nårre badgäster å tale om här enå. Du har ju nästan ente vôrt på sjön mer än när du va ude å segal me meg för nårre vegger sen.

Feck resultatet idag. Ve hade den åttonde längsta distansen utå sjutton bådar, fast ve hadde ju den båden som borde segla saktast om man ser te LYS-talet.

ha´ sô pen´ t

tommy

 

ps

jä sakknar faktiskt båtkörkortet. Om de har komme, sä ved jä ente hörre jä har lagt et. Köde min  hållöjulle te sjösättningsrampen - fast det gick lika bra me ett vanligt ABC-körkort.

ds

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaaaaaaaaaaaaaaaa... Är man för ett totalkontrollerat samhälle så är säkert ett båtkörkort med tillhörande register alldeles utmärkt! 

Nämn några av dessa ickehändelser där ett körkort hade hjälpt:

Ballongen från MacDonalds?

Kanotisten som tog bussen hem?

Ekan som drev?

Låst roder...! Vilket körkort på land har hjälpt folk att köra efter väglag så att halkolyckor inte inträffar, halkbaneutbildningen eller?

Att man glömmer meddela hem att man blir ute längre kommer troligen ALDRIG att ske med ett införande av körkort?

Att folk leker med nödsiglalliknande leksaker?

Sjukdomar?

Jag kan fortfarande inte se några sjösäkerhetshöjande eller positiva fördelar med ett båtkörkort!

Jag har sagt det tidigare men säger det igen:

Tillämpar vi de lagar och förordningar som idag gäller för sjöfart så är hela frågan om båtkörkort är totalt överflödig! ALLT som finns i körkortsförslaget finns redan reglerat i lag som det i dag fungerar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här var det drag må jag säga. Varit borta några dagar och gläds över att ni håller tråden levande.

Jo inte har jag hittills sett något som skulle kunna bli bättre med ett båtkörkort

Det enda jag skulle kunna se som förbättring är nolltolerans mot alkohol på sjön. Men då kanske det blir på tok för stelt. Omdömme är nog det bästa men finns varken på Jula, Biltema eller Claes Ohlssons att köpa.

Hepp

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nolltolerans mot alkohol på sjön? Ja vem vet, det kanske skulle hjälpa? Men om man ska gå efter statistiken, så vore väl en lag om flytväst i öppna småbåtar och kanoter den åtgärd som skulle rädda flest människoliv?

För som du säger, omdöme finns inte att köpa, och att ge sig ut på en liten insjö i roddbåt tankad packad och klar verkar ju vara det farligaste man kan göra på sjön? 

http://www.sjofartsverket.se/pages/12332/Diagram.pdf

Själv är jag numera helt övertygad om att båtkörkortet  endast och enbart handlar om ännu ett sätt att pungslå oss medborgare på pengar.

http://www.sjofartsverket.se/pages/12332/Olyckor 2007.pdf

Redigerar svaret då den ena länken försvann på vägen.

Mvh Labbibia



Senast ändrad av labbibia | 28 juni 2008 | 06:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo trotts att statistiken verkar visa en nedåtgående trend och större delen av de olyckor som sker till sjöss ligger utanför där ett tänkt körkort ska gälla (ej rodbåtar, kanoter eller har inget med alkohol att göra) så envisas man med att hävda att vi har STORA problem.

Fundera lite på denna vinklingen. (ett antagande och kanske inte sant, men men)

Problemet är lokaliserat till Stockholms skärgård. Med många bratts och andra nyrika som ska ut till sjökrogar och stugor ute på öarna och alkohol är inblandat eller saknar omdömme för de båtar de framför.

Alltså, fest, fart och fylla lokaliserat till området utanför vår huvudstad. Detta finns på andra platser i Sverige men inte alls i den grad som det sker i området utanför Stockholm.

Är det detta man försöker lösa genom ett obligatoriskt båtkörkort?

 

mvh Roland

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...