crescent44 0 Postad 21 Juni , 2008 kan man ta sig från stockholm till medelhavet med en marieholm sea cat? undrar alltså om det går utan större ansträngning och utan för stora säkerhetsbrister. kanske till och med någon som gjort det. tänkte köra både pappersnavigering med kompass som vanligt men även en gps plotter som backup samt vhf radio. något mer som kan tänkas behövas förutom mat och mod? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eustace 0 Postad 22 Juni , 2008 Kan kan man alltid, men det får väl liknas med att cykla till Afrika eller så. Går du kanalvägen så kan det väl räknas som säkert. Men ansträngning blir det hur som helst. Jag hade en sea cat innan min nuvarande och gillade den mycket. Men att t.ex. sitta och köra utombordare i timmar/dagar skulle jag tröttna fort på, vilket det ju blir kanalvägen. Och den är inte alls lämpad för segling längs någon Atlantkust. Gillar dock det stora stuvfacket i aktern och den känns stark i skrovet. Riggen däremot, vet jag inte. Sea caten är ju lätt, 900 kg, vilket gör att du inte kan packa så mycket och att den reagerar starkt på vågor och vindbyar. Detta gör att jag tror att det blir en ganska stor ansträngning en sådan lång väg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 22 Juni , 2008 Förutom mat och mod behöva kunskap och allmänt sjövett för att ge sig ut i båt vart som helst. Skulle inte segla till medelhavet i en seacat. Kanske kan du få tag i en lite billig segelbåt som redan ligger i medelhavet om det är segling där du är efter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crescent44 0 Postad 22 Juni , 2008 det är väl mest själva resan dit som jag är ute efter. så att köpa en båt där eller gå kanalvägen känns inte så attraktivt. vad tror ni om en junker 22 då? eller är havsfidran den enda lilla båt som man vågar sig ut på hav med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jesper-Visby 10 Postad 22 Juni , 2008 Hej! Tror nog att Junker 22 är en båt som skulle klara de förutsättningarna. Den har i alla fall seglat mycket längre än så. Se http://www.ritaolesen.dk/trojka/ . Mer info om Junker 22 hittar du på www.junker22.dk. Hälsningar Jesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crescent44 0 Postad 22 Juni , 2008 någon som vet hur en junker är att segla med? har hört att den ska vara både långsam och jobbig att kryssa med. stämmer detta? är väldigt sugen på att köpa en. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jesper-Visby 10 Postad 22 Juni , 2008 Det stämmer att Junkern och Havsfidran också(tror jag) inte går så högt i vind och har dåligt lys. Å andra sidan blir det svårt att hitta en båt i denna storleksklassen som dels är sjövärdig nog för en seglats till medelhavet, som går högt på kryssen och som är snabb. Då får man nog vara beredd att slanta lite mer och köpa några nummer större båt. Jesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser