badboll 0 Postad 21 Juni , 2008 Hej vi har bytt impeller på Johnson 115 - 92 v4 vi monterade på växelhuset som vanligt När vi skulle provköra den med muff fick vi kylstråle men blocken och tanken på motorn blev heta efter någon minut -det motorn varnade att den blivit för varm Vi gjorde rent div. slangar för att kolla om det geggat hop sig med avlagringar mm -fick bort lite skit.... Vi prov körde den då i tunna i stället fungerade helt ok Vi sjösatte men när jag la till efter 15-20 min körning så kände jag på blocken igen - det vänstra ( sätt bakifrån) var då varm som bara den ) medans högra och vattentanken på motorn inte var varmare än det brukar vara .... När jag körde så lätt ingen varnings signal att motorn blev för varm Nu har vi blåst igenom igen med tryckluft -resultatet är inte bra = den vänstra blir fortfarande het -DOCK NÄR VI GÅR upp på ett högt varvtal så börjar den kyla mera = helt ok men på lägre varv blir det varm som bara den Är det någon som har ett bra tips börjar bli lite dessperat .... Med varm hälsning Tompa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 21 Juni , 2008 Kanske är termostaten som kärvar? /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
badboll 0 Postad 21 Juni , 2008 Hej fungerar det att köra utan termostat Mv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hamnkapten 0 Postad 21 Juni , 2008 Var den utbytta impellern hel eller saknades det bitar när den togs loss. Tåkigt om det är rester av gammal impeller som blockerar vattnet på ena sidan. Vågar inte svara på om det går att köra utan termostat på din motor, men det gick på en mercury som jag hade för några år sedan. Borde gå att fråga återförsäljaren. Men dom vill väl sälja en ny motor istället fö att svara på frågor. Hoppas det löser sig. MVH Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 21 Juni , 2008 Hej, Brukar inte vara några problem att köra utan termostat. Men motorn får inte den jämna temperatur den vill ha. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
badboll 0 Postad 21 Juni , 2008 Först tack för era svar skall försöka lossa värmeskölden på blocket ( tror det heter så ) och se om det finns skitbakom ... lite rädd att bultarna skall gå av ..... skall försöka hitta bättre stålråd att komma in i kylkanalen Jag hoppas att det är skit som fastnat Vad kan hända om temperaturen inte är jämn ( kanske dum fråga -men bättre än att tro att jag kan ) Som sagt har jag bra kylstråle -det kommer också vatten ur hål mitt på riggen -dessa strålar blir starkare ju mera varv jag får OCH har bra temeratur På denn johnson sitter termostaten minst sagt dumt till --finns det blocknycklar som som är mera rörligt -så att man kan knicksa och knixa att få dit nycken för att skruva loss Tack igen för era svar Tompa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 21 Juni , 2008 Försiktigt när du skall lossa skruvar, det är lätt hänt att man drar av fastärgade skruvar. Gjorde det på en Suzuki utombordare jag hade förr, skull ha loss termostathuset och det första jag gjorde var att dra ev ena skruven. Lyckades dock borra ur det som var kvar och rensa gängorna så jag var på banan ganska kvickt igen. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_H 0 Postad 24 Juni , 2008 Hej Jag har tagit bort mina termostater på min yamaha 115 hk-96(v4) det funkar bra,mina termostater skulle öppna vi 50 grader vilket den ena gjorde men inte den andra. Jag frågade på verkstan och dom sa att det skulle funka Att köra utan termostat Jag kör ju bara på sommaren,om man kör när det är kallt ute är det nog bra med termostater. Jag lyckades utan att dra av någon skruv,denna gången. Lycka Till !! //Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
badboll 0 Postad 29 Juni , 2008 Tack för era svar Har provkört motorn - på låga varv på blir som sagt blocket varmt - men jag kan hålla fingeret ca 20 sek innan jag bränner mig - men så fort jag ökar varvtalet så blir kylningen mycke mycket bättre ??? Vattenet som kommer ur riggen håller samma temeratur dock ser det ut som vattnet gurglar ut -dvs ojämna strålar /kylstrålen är helt ok och bra tryck skall byta termostaterna - men måste först få upp bultarna till termostathuset 2 bultar helt ok men 1 st sitter som dom bara den -har ni något bra tips ........ Om inte om måste jag köra den till verkstad .... vågar man det ???? Ha det gott Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser