wahlis 23 Postad 21 Juni , 2008 Hej, Tänkte kolla om det är några av er som brukar binda samman era fendrar så att ni enkelt kan ta upp alla på en sida ifrån sittbrunnen? Jag har sett att det finns vissa båtägar som har denna lösning, verkar vara väldigt smidigt om man är själv på båten. Hur gör ni? /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkengoran 1 Postad 21 Juni , 2008 Hej. Jag har en Monark 670 motorbåt och har en lina i botten av fendrarna och fäst i akterknapen på var sida. När jag vill ha upp fendrarna tar jag tag i linan från aktern och drar upp fendrarna, när jag vill ha ner dom är det bara att rycka till på rätt sätt.Detta har jag haft i många år och det har fungerar jättebra. När man kör ligger fendrarna på skarndäck, är ju en styggelse att se alla båtar med fendrar hängande på sidan under gång. Dessutom behöver ingen gå upp på däck för att ta bort fendrarna. Rätt tänkt av dig och trevlig sommar önskar Göran. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 21 Juni , 2008 Det är ju en styggelse att se alla båtar med fendrar hängande på sidan under gång. Men snälla nån, så farligt är det väl ändå inte? Jag är i alla fall på sjön för att ha trevligt, inte för att reta upp mig på andra. Senast ändrad av Marrexxx | 21 juni 2008 | 22:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 21 Juni , 2008 Det var nog av det ironiska slaget som han drog till med det. Däremot är det väl inte direkt jobbigt att hänga dit sina fändrar med en knap, eller ögla runt en krok och sen ta upp dem när man ska åka någonstans. Enda anledningen jag kan se att man inte skulle ta upp dem är om man var en korv- eller glassbåt och behövde lägga till mot andra båtar stup i kvarten. Tar ju inte många sekunder att hänga ut sina fändrar när det är dags att lägga till, men alla får ju givet göra precis som de vill och det finns bra mycket värre saker att störa sig på om man nu stör sig på detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 22 Juni , 2008 Skall nog prova att binda samman mina i år så att man slipper balanserande på de smala skarndäcken i år. Det räcker att en person skall fram i fören när det är lite vinglingt och man skall lägga till. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkengoran 1 Postad 22 Juni , 2008 Hej alla ni med olika åsikter om fendrar. Som gammal genuin båtmänniska reagerar jag på den nya tidens slarviga hantering av sådant som var otänkbart för båtfolk av den gamla stammen. Vi kanske får vänja oss vid nya tidens tänkande där man slänger tampar omkring sig och där fendrar hänger o slänger längst båtsidan och där det viktigaste är hur fort det går och hur många öl man har med sig samt att hänsynen mellan båtåkare i stort sett försvunnit. Ack ja nya tider nya seder,sedan kan det alltid diskuteras vad som är bra eller dåligt. Trevlig båtsommar i alla fall önskar Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pierina 0 Postad 22 Juni , 2008 Hej Ordning och reda på tamparna är ju förbaskat praktiskt. Blir så trassligt annars. Men som ogenuin båtmänniska så undrar jag egentligen över varför man ska ta in fendrarna - förutom att båten ser jäkligt ful ut med fendrarna hängande - och att de slänger så att man till slut tappar dem, om det går undan. Själv lyfter jag oftast in dem på skarndäck. Men sedan åker de ut när vi lägger till. För man vill ju kunna gå på skarndäck. Å då är det ju skitfult igen... Vad gör man åt det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 22 Juni , 2008 Håller med dig till 100 procent!!! Naturligtvis låter jag andra göra som dom vill men själv tar jag in och då menar jag knyter upp och stuvar undan. Har fått lära mig det från barnsben genom seglarskola, marinen och andra jobb till sjöss så nu är det en gammal vana. Båten är också vackrare utan fendrar och för mig betyder en vacker båt mycket. Kanske knasigt men sån är jag. Har viss förståelse för de som har så smala skarndäck att de inte kan gå där. Då är metoden med en tamp under alla fendrar en lösning för att få upp fendrarna. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 22 Juni , 2008 En praktisk detalj att knyta ihop fendrarna och släppa ner när man är framme. Färden blir ofta rätt kort och själv tycker jag om att planera i tid att få ut korvarna så man ägna sig åt resten i tilläggningsfasen. Esteten i mig motsäger detta så det blir ofta en kompromiss. Som seglare är jag nog mer bunden av alla gamla förståsigpåares kommentarer och man skäms kanske när man glömt en fender ute. Men det är inte hela världen och varför inte kunna vara praktisk och se det som en säkerhetsdetalj och framhäva sig som mycket mån om säkerheten ombord så är man ändå hjälte på det området. Det är viktigt för oss att få vara duktiga på vad vi gör och ha stil och bli bekräftade. Säkerhetsstilen, seglarsnobben, V8-brummaren osv. Varför inte hitta en egen stil. Det vore väl något att snobba med! Fenderalltidpåstilen. Säkert och alltid redo att lägga till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brem 0 Postad 29 Juli , 2008 Sund inställning, Forgus. Jag har haft sammanbundna fendrar på flera båtar för att slippa stressmoment när man seglar själv eller med ovana. Visst kan man tycka att det inte är estetiskt på en gammal träbåt, men å andra sidan så ser det ju proffsigt ut - som du är inne på. Tänk bara på att inte knopa ihop alla fendrar! Det är bra att ha en lös till hands när de andra hänger för högt/lågt eller man är på väg att gå emot med för eller akter. Bättre än att försöka få in en fot mellan tunga båtar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Malarnara 0 Postad 30 Juli , 2008 Kan inte klassa mig som av den gamla skolan men håller med om att det ser riktigt illa ut när båtar långt från land har fendrar ute. För mig signalerar fendrarna att båten är på väg att lägga till alternativt nyss lagt ut. Men har svårt att se vad uthängande fendrar skulle göra för skada vid färd. Å andra sidan kan man ju i så fall fråga sig varför så många båtar har en flagga i aktern och dessa regler med halning och hissning vid sol ned resp uppgång. Tänk om alla traditioner skulle försvinna då tycker i alla fall jag att båtlivet skulle tappa en stor del av sin tjusning. Men för så länge det inte är farligt eller regelvidrigt måste det få vara upp till var och en att bestämma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser