Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
P-AL

Mercury 60hk EFI 2002

Rekommendera Poster

Hejsan,

Har problem med kylningen på min motor. Vi har precis bytt impeller men forfarande larmar den för värme. Kan någon tipsa mig om nästa steg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Termostaten borde nog kollas och är det automatisk oljeblandning så kanske den inte fungerar som den ska. Man kan prova att blanda i olja direkt i bensinen. Det kanske har kommit skräp i kylkanalen? Är skvallerstrålen riklig och ljummen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
Lite (o)lustigt, min 60 EFI, 2002 har gått som en klocka tills förra helgen. Nu tjuter den med en jämn ton vid gaspådrag. Jag fick  dåligt samvete och bytte impeller utan ngn förbättring. Jag kopplade även bort kontakt på vad jag tror är värmegivare, högt upp på motorns vänstra sida men tjutet kvarstod. Kopplade slutligen bort vad jag tror är oljegivare (vid oljesticka, samma sida) men då fick jag annat ljud pip-pip-pip.

Nu vet jag inte vad jag ska göra. Den är inte överhettad, piper vid första gaspådrag.

Hittade du ngn lösning?



Senast ändrad av rispalt | 12 juli 2008 | 23:23



Senast ändrad av rispalt | 13 juli 2008 | 22:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Tack för respons! Om man kopplar bort tempgivare =  hänger kabel lös så borde det vad jag förstått tolkas som låg temperatur.

Om det inte vore för att jag testat detta så skulle jag vara stensäker på tempgivare. Rätta mej om jag har fel - det vore kanon om det vore givaren!

Att motor skulle rostat/ergat tror jag inte heller, när jag bytte impeller så var alla delar som nya. (Motor gå i sötvatten).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag tror inte de räcker att koppla ur givaren ,däremot  så kanske du kan bygla den ECM känner av motståndet,köp en ny givare kostar bara 311:-.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ha rätt. Jag fick en skiss på motor och ser nu att den övre givaren är oljetrycksgivare och den nedre, bredvid oljesticka är tempgivaren. Jag trodde att det var tvärtom då jag testade tidigare.

 

 



Senast ändrad av rispalt | 15 juli 2008 | 09:17

post-10004259-1394235549,1567_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ny tempgivare hjälpte tyvärr inte. Nu återstår verkstad och omplanering av semester:(

Tack för tipsen iallafall!



Senast ändrad av rispalt | 20 juli 2008 | 17:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tänkte sammanfatta tråden då två problem lösts!

Det första problemet som P-AL redogjorde för berodde på korrision mellan ett kopparrör och adaptorplattan (aluminium...!!). Detta är ett ett känt konstruktionsfel och vad jag förstått har Mercury utökat garantin till att gälla 5 ÅR pga av detta. Mer är beskrivet på länken som gavs av Hinkaz:

http://www.worldseafishing.com/forums/showthread.php?t=113213

Att fixa det själv (enl. länk) är relativt enkelt men tar en del tid eftersom mkt måste tas isär för att komma åt adaptorplattan & röret.

 

För mig var det  slutligen Termostaten som gav samma symptom. Minsta gaspådrag, > 2000varv gav larm och motorskyddet trädde in. Detta på en annars kall motor, det verkar väldigt känsligt! När man jämför den gamla/nya termostaten ser man att en gummipackning har tappar formen av ngn anledning och kanske blockerar vattenflödet.

Enklaste sättet att testa termostaten är att helt enkelt ta bort den. Om larmet förvinner så har du hittat orsaken! Om det fortfarande är kvar så får du söka vidare...

Observera också att lågt oljetryck kan ge samma entoninga larmsignal. Jag tror att det kan uteslutas genom att koppla loss kabel till givaren, längst upp på motor. Om signal försvinner då är det oljetryck eller givare. Kolla oljenivå som första kontroll!

Värmegivaren går inte att testa på samma sätt.  Som Wanmar skriver så förväntas en viss impedans, finns inte den larmas för fel på givare (pip pip pip tror jag det var). Man kan istället mäta givaren. I rumstemperatur ska den visa runt 8-12 KOHM. Impedansen går mot 0 då värmen stiger.

Tack PA, Hinkaz och Wanmar! Glad



Senast ändrad av rispalt | 30 juli 2008 | 21:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar upp denna tråden igen! då jag verkar ha fått samma problem på min motor.

Tänkte om någon kan visa med bild eller liknande eller förklara vart kopparröret med addaptorplattan (aluminium) sitter någonstans ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under powerheaden, det framgår av bilderna under länken i rispalt:s inlägg ovan.

Hela motorpaketet mste lossas och lyftas bort.



Senast ändrad av guestsson | 26 juli 2011 | 12:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...