ankar1 0 Postad 20 Juni , 2008 Hej, Är det nån som har lite tid att kolla upp en sak åt mej ? På blocket finns det några scand 26 till salu.Frågan är vilken motor man ev ska välja på en sådan,rent ekonomiskt ? Jag tänker i första hand på bränsle kostnader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 21 Juni , 2008 Hej, Då får man gå igenom Scand 26 båtarna en och en vad gäller motorer enl annonserna. Längd: 7.86 m Bredd: 2.6 m Djupgående: 0.9 m Vikt: 1900 kg Kojplatser: 5 st Vattentank: 100 liter Bränsletank: 230 liter Exempel: Motor Volvo Penta 200 hk, toppfart 31 knop 1) 215 tkr 1981 Volvo Penta, diesel, 165 hk Kan det vara en AQAD 40B/DP? (DP=Duo Prop) Om det är det kan det vara en ganska bra kandidat. Diesel = bra vrid och bränslesnål, men 165 hk kan vara i svagaste laget men beror hur mycket last du tänker ha för det mesta och vilken fart du tänker åka i mest. 2) 190 tkr 1987 Volvo Penta 311 AQ AQ311A eller AQ311B? Bägge V8 bensin på 307 hk, VP drev AQ311A (1986-1987) AQ311B (1987-1989) Tror AQ311A endast fanns med SP (Singel Prop) medan AQ311B kunde fås med DP (Duo Prop). Ganska saftig motor, tror ej det behövs så många hk för att båten skall gå bra. Kommer att dricka en hel del bensin på högre varv. Fördel att du kan lasta båten ganska mycket och ändå ha kraft att hyfsat snabbt komma upp i planing och där ligga på hyggligt lågt marchvarv (lägre buller, hyfsad bensinförbrukning). 3) 230 tkr Volvo Penta AQ260, drev VP280 Årsmodell? Motorn är en V8 med 260 hk. AQ260A (1979-1985) AQ260B (1985-1986) Borde vara en ganska lagom storlek på motorn.4) 145 tkr 1978 Volvo PENTA V8 bensin, drev VP280 Gissningsvis AQ280A dvs 280 hk, tillverkades 1978-1979. Är nog ganska lagom storlek på motorn, dock börjar motorn och drevet bli till åren. 5) 230 tkr 1985 Volvo Penta AQ30, 180hk, 30 drevHittar ingen sådan motor på Volvo Pentas hemsida. Bensin eller diesel?6) 235 tkr 1981 Mercruiser 1989 5.0 liters bensin med sötvattenkylning, drev bytt 2000 Även om motorn är bytt så är den ganska gammal vid det här laget, 19 år. Hyfsat nytt drev om det var nytt då, att drevet är bytt behöver ej betyda att det byttes till ett sprillans nytt drev. Är på 220 hk, V8. 7) 230 tkr 1980 Volvo Penta 140 hkBensin? AQ145A kanske? (138 hk, bensin V4, tillverkades 1979-1985. 8) 198 tkr 1980 Volvo Penta AQ311B 1992, drev VP290 duopropBensinare, 307 hk, V8. Enl Volvo Pentas hemsida tillverkades AQ311B 1987-1989. Du kan läsa mer om motorena på Volvo Pentas hemsida:http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/parts_service/publication_search/publication_search.htm Kolla även på http://www.scandklubben.se/ om du hittar nåt av värde. Du måste åka och kolla på båtarna och provköra för att bilda dig en uppfattning om skicket. Ta hjälp ev en båtkunnig kompis eller ännu hellre låt en besiktningsman göra en besktning av den båt du finner mest värd att satsa pengarna på. Ju nyare båt och motor, helst kanske diesel motor, ger gissningsvis mest ekonomiskt båtägande om du skall behålla den ett tag framöver. Men underhållet av motor, drev och båt är A och O. Hellre en äldre båt som vårdats under åren än en nyare som misskötts. Av extrautrustning värderas i regel autopilot hyfsat, trimplan bra att ha men värdet är knappast nåt om de ej är nya. Nytt kapell är värt en hel del, nya dynor likaså. Om motorn och eller drevet renoverats och det finns kvitton på utfört jobb av behörig verkstad är det värt en del, ju mer nyligen destå mer värt. Ankarspel är värt en del om det är i bra skick. Duo Prop ger lite bättre grepp och är lite effektivare men vid en grundstötning blir det dyrare om två propellrar och det mer komplicerade och dyrare duo prop drevet går åt skogen. Jag skulle undvika de mest motorsvaga exemplaren, minst 200 hk bensinare bör man nog ha, hur stark diesel det behöver vara är jag osäker på, kanske 165 hk kan räcka. 307 hk V8 bensinare behövs garanterat inte men funkar förstås om man vill ha en så kraftig motor. Gångtimmarna på motorn måste man få reda på då det påverkar värdet. Mailar dig ett minitest på Scand 26. /Bo Senast ändrad av bossee | 21 juni 2008 | 15:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ankar1 0 Postad 22 Juni , 2008 Tack för att du tog dej tid. Med tanke på dagens och framtida bränsle kostnader så vill man ju inte köpa ngt som är allt för törstigt.Här känner jag mej väldigt osäker på om man ska välja en mindre motor eller en ngt större v8:a Risken finns väl att den mindre antagligen får jobba hårdare .Och på så sätt kanske har en högre bränslekostnad än en ngt större 6:a eller 8:a ? Man kan i och för sej fråga båtägarn.Men risken finns att man får nån form av glädje kalkyl. Hur törstiga kan dessa motorer vara ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ankar1 0 Postad 22 Juni , 2008 Hej. Jag undrar dessutom om det finns någon som har nåt tips på nån annan båt modell i samma storlek och med ett pris på ca 150000 till 250000 kr.Och som inte är alltför törstig.Båten ska vara en modell som går att köra i ca 15 knop och däröver. Senast ändrad av ankar1 | 22 juni 2008 | 12:46 Senast ändrad av ankar1 | 22 juni 2008 | 12:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 22 Juni , 2008 Nimbus 26. Lite nyare utan träramar runt rutan och helst med diesel. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 22 Juni , 2008 Är väl lite olika hur man fungerar, men jag skulle värdesätta god bränsleekonomi. Även om ett lågt inköpspris gör att en törstig båt totalt sett blir billigare, så funkar åtminstone jag så att om det är dyrt att åka med båten så kommer jag att åka mindre. Det billiga inköpspriset glömmer man snabbt, men hur dyrt det är att tanka blir man påminnd om hela tiden. En Nimbus 26 är en jättefin båt, men jag tror inte att du får en som gör över 15 knop för 250`. Isåfall med bensin, men då faller ju lite av idén. Så tycker jag! Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ankar1 0 Postad 22 Juni , 2008 Jo då.Nimbus 26 är en båt som det funderats kring. Ser att du har en Maxim 26. En båt som ska vara lite av en syskonbåt till Nimbus 26. Och som även var tänkt att ta över Nimbus 26:an Vad det gäller maxim 26 så undrar jag lite kring detta med segeldrev på motorbåt. Finns det något negativt eller positivt att säga om segeldrev på Motorbåt ? Och hur är en sådan rent fartmässigt ? Den viktigaste frågan för mej är hur höga dessa båtar är.Eftersom dom helst inte ska vara mer än ca 2 meter höga i vattnet. Fö tycker jag att Maxim är en väldigt fin båt.Inredningsmässigt är nog denna båt nånting av det bästa jag sett.Hur får man plats med allt ? För,akter och midkabin i samma båt.Fantastiskt. Men som sagt hur hög och hur snabb är denna båt i vattnet ungefär ? Senast ändrad av ankar1 | 22 juni 2008 | 22:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 22 Juni , 2008 Jag är mycket nöjd med Maximen, framförallt planlösningen är för mig optimal. Dock kan man inte räkna med mer än 7,5 knops marschfart om originalmotorn sitter kvar, vilket är ett krav om budgeten skall hålla. Nackdelen är just den att med segeldrev så begränsas möjligheten till ett enkelt motorbyte. Finns en och annan till salu med bytt motor, och då kan man som mest nå 15-16knop, men då skenar (det begärda) priset iväg. Annars märker man inte så stor skillnad mot axelmontage, gissar jag. Usel på att backa, vänder på en 5-öring framåt. Men tyvärr är båten en bit högre än 2 meter, jag skulle gissa på runt 2,20 plus gösstake etc. Skulle tro att höjden på Nimbus 26 är snarlik. Tänk när den perfekta båten byggs, vad ska vi diskutera då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser