Gå till innehåll
fredag 14 mars 2025
forgus31

"En räddningsflotte kunde var bra!" (säger den äkta hälften av mig)

Rekommendera Poster

Vi har kommit på att en livflotte skulle vara ett sätt att överleva om båten behagar sjunka ute till havs.

Hur ser ni på saken? Är det självklart att man har en sån när sträckorna bara rör sig om några hundra M över öppet hav?

De är ju en stor investering. Åtminstone om man ser till avkastningen.

Nordsjön svallar o brusar ju ganska kraftigt rätt som det är.

Nån som har en i garagebråten och gärna vill bli av med den? Hämtar per båt efter västkusten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är nog rätt värdefull när man ligger där i vattnet o sprattlar och båten inte syns nått mer.

Skulle nog fundera på  vad man har för möjligheter att överleva med de förutsättningar som finns idag.

Konditionen på båt, konditionen på besättningen, utrustning att tillkalla hjälp med (nödraketer WHF mobiltelefon). Vad har man för typ av flytvästar, seglar man även när temperaturen i vattnet är låg.

Intressant fråga som väcker många funderingar även för mig. Hoppas du finner det du söker.

Trevlig sommar.

MVH Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En livflotte är allltid en berättigad investering och tyder på ett gott omdöme...givetvis tycker jag inte att det är nödvändigt om Ni endast seglar kustnära samt i väl trafikerat vatten. Om ni väljer att skaffa en så rekommenderar jag att ni installerar den med en hydrostatic release som frigör livflotten automatiskt om båten går under om ni inte (just då) är i stånd att frigöra den. Detta ger ju alltid lite extra trygghet och säkerhet för alla ombord. Om ni ser till att skaffa denna se också till att utrusta den med rocket parachutes och buoyant smoke signal då man alltid ska tänka prioritet: överleva, nästa steg: bli upptäckt!! Se samtidigt upp med att gascylindern är i gott skick (oftast N02/C02), packningen samt att inspektion har skett senaste året...Nu hoppas jag att du inte behöver användning av den utan får en skön seglingsupplevelse  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller skaffa en gummibåt och ha på släp eller lägg den på däcket, det kan du säkert ha en del nytta av även till annat än en ren nödsituation, sen är den väl inte i klass med en livflotte i en storm iof. Men eftersom en livflotte kostar runt 10 000 så tycker jag man skall ransak sig själv om man inte kan köpa en gummibåt ist.

Att ha något man kan kliva i om seglebåten sjunker tycker jag är obligatorsikt på seglingar ute till havs tex till gotland och åland och liknande.

Men om jag skulle segla över atlanten eller dyligt så är en livfotte självklart, men inte runt i östersjön.

Tycker

Johnez

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...