Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
aos1028

Rana 18 cabin, vill lägga sig vid gaspådrag

Rekommendera Poster

Har en Rana 18 cabin 70-talare. Motorn är en mariner 90 hk 1994. Jag har bytt anoden (fenan) för att minimera felen. Båten går lätt upp i plan och går bra på halv gas. men drar jag på eller har folk i båten så lägger han sig åt vänster. Jag har två batterier en tank på 70 liter ett ankare i bakändan på båten. Enligt tillverkaren (en skylt i båten så kan jag ha upp till 110 hk). Kan det vara så att båten blir för lätt i fören så att jag tappar styrförmågan. Jag har trimplan, Jag får justera hela tiden men hinner inte med när båten lägger sig. Vad gör jag, ska jag lägga tyngder i fören? eller är det någon annan som har någon idé. Finns det någon som har samma problem. Hälsningar Ove

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter anoden rätt?

Kanske går den att justera för att kompensera för proppellerns vridkraft. Ibland är det så att den går att skruva fast lite snett i förhållande till kölen på båten för att styra upp båten en aning.

MVH Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

motorn sitter för lågt monterad . då du kommer upp i fart rider den på kavitationsplattan . då räcker det med minsta snedvikt för den ska lägga sig . höj din motor så blir det säkert bättre .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Har samma problem, provat på tippsen men ingen skillnad.  Har någon något nytt tips.

hälsn HH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...