Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
papi

Motorvinkel/kylvattenproblem

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har köpt en gammal Chrysler 20 HP som enligt uppgift skall vara servad med bl.a. ny impeller. När jag startade den kom det gott om kylvatten, efter en stunds körning verkade den bli varm och kylavttenflöden var nära noll på tomgång. Nu när den har kallnat är kylvattenflödet OK igen. Funderar över om det skulle kunna ha med montaget att göra, motorn lutar ca 15 grader från horisontalplanet akter ut och denna lutning ökar nog vid planing. Tacksam för alla tankar om kylvattenproblemet och om motorvinkeln. mvh Patrick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spontant tycker jag att motorvinkeln inte borde ha någon som helst betydelse.

Hade det suttit en oduglig impeller hade den varit oduglig även vid kall motor.

Kanske kan det ha att göra med att det sitter en termostat i motorn som öppnar och släpper ut kylvattnet i avgaskanalen när motorn är varm. Och när den är kall så släpper den bara ut vatten genom skvallerröret.

Notera att jag inte är något motorgeni. Det är bara en lekmans tankar. Tänk själv kritiskt till alla tips du får.

Kanske går det att mäta med värmekamera om den verkligen inte får tillräckligt med kylvatten.

 

MVH Lasse

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske var en väl långsökt gissning med motorvinkeln...Är dock ganska säker på ett den blev överhettad i sammband med att det synliga kylvattnet försvann. En thermostat är ju ingen omöjlig tanke men som jag minns från en annan båt med en Chrysler 55 HP kom det alltid vatten ur kylvattenutsläppet ovan ytan. Det blir till att provköra igen lite försiktigt på olika varvtal i morgon.  Om någon har en aning om vilket temperaturintervall man bör ligga inom på cylindrarna har jag iaf tillgång till en  värmekamera.  Tack för idéerna Lasse! mvh Patrick



Senast ändrad av papi | 20 juni 2008 | 22:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu provkört länge och i olika fart. Under en viss hastighet (ca 10knop) fungerar det perfekt. Kör man lite snabbare upphör kylvattnet samtidigt som vattnet pressas undan runt riggen. Kommer därför igen in på spåret om rigglängden är rätt? Den horisontella vingen ovan för propellern är i stort på samma djup som båtbotten i aktern ( - några centimeter kanske). Motorn sitter på en Vator 12:a och gör 25-30 knop på full gas.

Två funderingar: Kan rigglängden trots allt vara fel? Var tas kylvattnet in på motorn?  /Mvh Patrick



Senast ändrad av papi | 21 juni 2008 | 13:05



Senast ändrad av papi | 21 juni 2008 | 13:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu också testat med annan motorvinkel och problemet kvarstår. Upp till en viss fart ökar kylvattenflödet linjärt med varvtalet. Kör  man lite snabbare pressas vattnet undan runt riggen och kylvattnet upphör ( ur skavllerröret ocan ytan)  Drar man av till tomgång kommer kylvattnet igång igen efter en liten stund ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så enkelt att gälarna över kylvattenintagen sitter bakvänt monterade?
Då kan jag tänka mig att vattnet inte har möjlighet att komma in i kylvattenintagen vid högre farter. Kan i och för sig vara så att det inte sitter några avtagbara gälar på din Chrysler 20 hk. Men kolla att kylvattenintaget ser OK ut och hålen in är fria för vattenpassage.
Sen kan det ju vara så att den som bytte impellern inte fick det riktigt tätt vid ihopmonteringen så den inte suger nog hårt. Svårt att veta.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 21 juni 2008 | 16:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för förslaget, kylvattenintaget och gälarna skall jag försöka kolla. Är inte säker på var intaget är bara? Direkt  under och akter om  horisontella vingen sitter något som jag tror är avgasutsläppet. Ovanför propellern (5-10 cm) är det flera mindre hål tvärs igenom riggen, kan det vara dessa? Ser inte att de leder in i motorn bara men det kanske bara är svårt att se..

Det är bra tryck på kylvattenflödet innan den kritiska farten då det upphör tvärt, gissar därför inte att impellen är felmonterad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt problen! Jag tror du har rätt i att kylvattenintaget är 5-10 cm ovanför proppellern. Kanske är riggen för kort för båten precis som du skrev. Det måste ju finnas någon som vet vad rätt riggläng är till din båt. Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Kylvattenutsläpp

2. Avgasmynning?

3. Kylvattenintag? Flera mindre hål tvärs igenom riggen. Det sitter ingen plåt/gäle eller liknande här.



Senast ändrad av papi | 21 juni 2008 | 17:32

post-10003524-1394235522,4493_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt. Gälarna brukar sitta där punkten till trean sitter.

 

Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fint, då kanske felet i alla fall är identifierat!

En gäle till en gammal Chrysler blir väl inte lätt att hitta å andra sidan kanske man kan göra något själv eller om något annat fabrikat kan passa? /P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej. Det saknas inte något på din motor. Man brukar kalla kylvattenintaget för gälar. Det är bara tvärsgående springor i aluminiumriggen. Inget på utsidan.

Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så synd ;)

Återstår  väl alternativen då att motorn på nått sätt inte är kompatibel med skrovet eller att impellern slutar att fungera vid ett visst varvtal, såvida kylvattnet inte tar en annan väg i högre fart. Alla jag rådfrågat säger dock att båttypen skall ha kort rigg...  : S

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa med en annan typ av båt om du har någon att låna. Helst en tung eller tungt lastad så du kan ha fullgas utan att plana. Då ser du om impellern pumpar vid fullgas eller om det är din båt som är problemet.

Hoppas att du får ordning på problemen.

Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för förlaget Lasse. Jag har inte tillgång till någon annan båt i nuläget men det vore ett bra test.  Postade också frågan i ett forum på iboats och där föreslår man att kolla hur impellern är installerad. Tydligen kan det inträffa att kylvattenflödet fungerar bra på tomgång men inte i hög fart. Planen är nu att ta isär riggen och kolla. Återkommer med info eller frågor. Tack fär all hjälp så långt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen så klarar inte impellern av att pumpar vid högre fart.

Du kan kolla om det kommer nå vatten i underkant på riggkåporna för det mest skall komma ut där. Det lilla hålet på baksidan riggkåporna skvätter bara ut lite vatten.

Jag har haft samma problem på en 25Hk Chrysler den pumpade bra med vatten på lägre fart men på hög fart så slutade den att pumpa.

Jag bytte impeller sedan fungerade det perfekt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, då kollar jag hur det ser ut runt kåpan. Har nog bara tittat på det bakre utsläppet så långt.  En följdfråga, går det att få tag på en impeller och är svårt att byta den? mvh Patrick

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impeller köper du på Marinshopen i Älvsjö och det är inte svårt att byta den.

Ta bort riggkåporna och skruva loss de fyra skruvarna som håller vxl.huset mot riggen. Samtidigt så måste du dela på växelstången.

När du delat vxlhuset från riggen så sitter impellern i impellerhuset som drivaxeln går igenom. Huset sitter med 3st eller 4st skruvar beroende på vilket sorts impellerhus du har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter hoppfullt. Tittade runt riggkåporna och kylvattnet försvinner även där men upptäkte sedan att det försvinner också i låg fart i backläge. Så det kan knappast vara något annat än impellern. Tack för bytesanvisning mm! /Patrick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...