Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Rizze

Fråga om teleflexstyrning

Rekommendera Poster

tjabba

Har köpt en teleflex styrning som jag ska montera på min lilla sportbåt som har wirestyrning orginal. Och nu undar jag om det spelar någon roll vilken sida i motorbaljan den går ut på?

/Rizze

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!  Det spelar nog ingen roll,bara du ser till att inte bränsleslang och ev.kablar ligger i vägen. Kolla sedan att det fungerar i ytterlägena när du svänger för fullt.

                                                        Lycka till önskar By.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

 

Grejen är att jag inte har någon motor ännu och måste veta vilken sida i motorbaljan jag ska ta upp hål för styrningen, för jag håller på att måla om båten.

Jag tror att jag tar upp hål på vänster sida sett bakifrån för att det ser ut att bli bättre med längden på slangen fram till ratten. Tror ni det kan fungera?

Nån som vet ?  Obestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tycker längden blir bra där så gör så. viktigast är som föregående talare sa att du kan svänga fullt ut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du sitter och styr på styrbord/vänster sida brukar man ha kabelstyrningen utefter samma sida och då kommer styrkabeln ut i motorbrunnen på samma sida dvs styrbord/vänster sida.


/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 Jag har också bytt ifrån vajer till teleflex

Jag gick ut på höger sida där bak(bakifrån sett)    Styrbord=höger

Det är det vanligaste

Går du ut på vänster så kan styrningen bli omvänd

men det kanske man kan ändra vi styrväxeln.

//Anders

 



Senast ändrad av Anders_H | 22 juni 2008 | 10:55

post-3406-1394235522,6458_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

 

Tror att jag sätter den på vänster sida. Uppe vid ratten kan man sätta in wiren åt två olika håll så det borde väl vara för att ändra så det inte blir bakvänt när man styr?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt du måste stoppa i vajern i rätt hål för att inte få omvänd styrning....tänk bara på att vajern ska ha lite rum när den kommer ur andra hålet vid fullt ratttutslag åt ena hålet. där ska slangen du antagligen fått med sitta......det skadar inte att trycka i lite vattenfast fett i slangen heller

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...