Berry 3 Postad 19 Juni , 2008 Hej. Har problem med min Yamaha 50hk -91 3cyl. Problemet, Motorn startar utan problem, går fint på tomgång och man kan gasa utan problem i friläge. Handgas eller peta på förgasarlänkaget. Problemet dyker upp såfort man lägger i växeln. Motorn missar med jämna mellanrum. Båten går att få upp i planing men man måste smyga på med gasen ändå missar den. Ger man fullgas brölar den och dör. Väl uppe i fart missar den med jämna mellanrum. Nämnas bör att stiftet längst ner (3:ans?) är något svartare än de andra. Saker åtgärdade: Kollat kompression, bytat stift, ny bensin, kollat sugsil i tank, bytat blåsa, bytat membran och packningar i bränslepump, bytat packningar och rengjort förgasare, kollat bladventiler, kopplat loss armen till tändningen och provat olika lägen under belastning. Någon som kan komma med förslag till åtgärder. Är själv novis på snurror. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 20 Juni , 2008 Skit i förgasaren (nåt munstycke igensatt). Köp dig CRC förgasarrengöring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 20 Juni , 2008 Såg nu att du gjort rent förgasaren. Kan helt enkelt vara CDI.boxen som ger problemet. Kolla att du får kraftig gnista på alla tre stiften. Titta också om det är olika färg på stiften. Prova att dra ut Choken vid körning. Går den bättre då. Testa även att trycka på tankblåsan vid körning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 20 Juni , 2008 Sen är CRC förgasarrengöring inget mirakelmedel. Man måste i vilket fall som helst plocka ut förgasarmunstycken ur förgasasaren samt ändå rengöra dom med CRC förgasarrengöring. Många kanske har trott att man bara sprutar in medlet i förgasaren så är saken biff. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Berry 3 Postad 22 Juni , 2008 Nästa steg får väl bli att skaffa en ny tändningsbox. Är det någon som har koll på hur markeringarna på boxen skall stå i förhållande till om växel är i eller ej? Det kanske t.o.m. finns någon som har koll på hur mycket tändningen ändras och i grader hur mycket förtändning det skall vara med och utan motorlast. Tack för bra svar tidigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser