slin 0 Postad 19 Juni , 2008 Hej. Nu har jag tagit bort alla gamla genomföringar på min P28. De satt med en plywood distans mellan skrovet och muttern. Nu är frågan om jag ska sätta dit de nya genomföringarna med en distans eller kan man strunta i det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
d88-jwn 0 Postad 20 Juni , 2008 Usch då, jag skulle absolut inte ha en trädistans mellan.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westerly 1 Postad 21 Juni , 2008 Hej Ja jag reagerade på liknande sätt (Usch) men bitarna var efter 30 år helt intakta. Eftersom dessa distanser sitter på ganska många båtar är det kanske läge för frågan: Varför sitter de där och vilken uppgift fyller de? Jag var inne på att ta bort mina, men har (efter att ha läst frågan ovan) börjat fundera på varför de sitter där. Efter lite provdragningar lutar det starkt åt att det går åtskilligt bättre att spänna åt genomföringens mutter med plywoodbrickan än utan. Förklaringen torde vara den elasticitet som trä har, det formar sig efter ojämnheterna i laminatet. Tänkbart är också att ev. fukt får träet att svälla lite vilket spänner åt ytterligare. Med tanke på att mina brickor inte var det minsta angripna utan överlevde genomföringarna så kan jag inte se detta som skäl för att inte använda dessa. Alltså för min del har åsikten svängt 180 grader, det blir nya distanser. Provdragningen fick mig till detta. Ber härmed att få framföra mitt tack till frågeställaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
slin 0 Postad 22 Juni , 2008 Jag följde ditt råd Westerly, och satte dit genomföringarna med plywood distans. Nu vet jag inte om det är tätt men det får vi se i slutet av veckan då hon ska i sjön. Jag använde loctite 577 gängtätning till kulventilerna, har hört att detta skulle fungera suveränt, vi får se. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westerly 1 Postad 22 Juni , 2008 Hej Eftersom jag håller på med en helrenovering har jag möjlighet att testa lite olika ideer. Vidare prov med och utan bricka visar på att den även fungerar som låsbricka Utan bricka släpper muttern direkt när man lossar den men med så tar det emot ett tag till. En kompis till mig (han som är yrkesfogare) påpekade att man får en krage med tjockare gods som ger bättre stöd mot brytning och framför allt, inte helt ovidkommande i detta samanhang, plats för en hel del mer tätningsmedel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
d88-jwn 0 Postad 23 Juni , 2008 Mycket intressant. (suger i mig!) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 Juni , 2008 Jag har bytt från gängtejp till lin på rörfogar. Jag inbillar mig att linet suger upp fukt och blir självreparerande ifall en läcka uppstår. Det blir kanske samma sak med en bricka i plywood att träet har en viss fyllande inverkan om en läcka skulle uppstå. Lika viktigt kan vara den fjädrande funktionen och sedan den uppstyvande. De som monterat genomföringarna en gång gjorde det nog mest för att det är det bästa sättet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
abbe77 0 Postad 5 Juli , 2008 Hej. Jag håller med. Använd lin i stället för gängtejp. Dels blir det alltid tätt och blir katten så mycket enklare att lossa när detta behövs även efter en massa år. Abbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser