Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
k-wallin

Hjälp / tips tack!

Rekommendera Poster

Hej ! jag har en 90hk yamaha som jag har renoverat efter ett topp packnings ras,

MEN nu till frågan när skuruvandet börjagde så gick motorn runt fint och inga problem men nu så har den legat under en tid och då har kolvarna fastnat mot fodret = motorn helt låst Gråter kan inte rubba sväng hjulet en millimeter.

så jag åkte till macken och köpte  (ser ingen korrition lr liknande i cyllingrarna) rostlösning och dushade på kolvarna / kolvringarna ca 2ggr dagligen i 4 dagar  resultatet ingen skillnad :S 

Så nu vänder jag mig till er som har goda tips och råd!!  behöver hjälp omgående suget efter att komma ut på sjön är enormt :)

P.S    har en tanke på att lägga motorn på rygg och ha i lite diesel i cyllindrarna har hört att detta kan göra undervärk (Bil meckar folk som har tipsat)   ÄR detta klokt att göra något dyligt??  D.S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart värt att testa. Men jag hade blandat diesel och tvåtaktsolja 50/50.

Försök om du kan värma upp blocket med en värmefläkt så det blir en gnutta rörelse i materialet. Låt den sedan svalna igen. Upprepa någragånger.

Värm under uppsikt så du inte eldar upp alltihopa.

MVH Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du säker på att det är kolvarna som fastnat mot fodret?

Går det inte att röra åt något håll?

//P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det fixat :D:D:D vart aldrig någe diesel eller liknande , och tvcker det läder väldigt osäkert att jumma på hela blocket eftersom det är lackat och även helt i aluninium med kablar och packningar som man måste demontera eller kyla hela tiden ,..

MEN ialla fall så tog jag och förtsatte med min 5-56 i ytterligare 3dagar och dushade på ca3 ggr/ dag och efter lite mer änn en vecka kunde jag jucka lite på svänghjulet så smörjde mer och mer och fortsatte jucka sen efter att jag hade kommigt lite mer änn ett varv så började det att släppa och jag kunde dra runt motorn för hand så gjorde det tills den gick lätt och fint.,

sedan tog jag ett stålborsts huvud till dremeln och slipade ur allt skit ur kylar kanalerna för att sedan montera nya packningar i helat topppen ( båte kylar packninger och de andra ) och drog allt med moment nyckel.

Så nu står batteriet till båten på laddning och imorgon är det pp till bevis :D men är 99,9999999% säker på att den kommer gå galant 

MEN tack för tipsen ni som svarade,. bugar och bockarFoten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...