Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Stand001

Läcker olja?

Rekommendera Poster

Hej

Alla motbåtsvänner

ag har precis köpt en båt med en Mercrusier 5,7 250HK samt ett bravo III drev.

nu är det så att det läcker olja ur behållaren för drevoljan, ifrån början trodde jag att

det berodde på att den var för full, nu är jag osäker. En kompis att att det kan bero på

att det är stopp eller läcker nere i drevet och att det är därför som det blir så högt tryck i behållaren att det börjar läcka. är det någon expert här inne som har varit med om samma sak eller som ar några tips eller råd.

tack på förhand ifrån en motorbåtsnybörjare

/Stephan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

ingen som har några förslag, det känns inte så trggt att åka på semester med det här problemet

trevlig midsommar

/Stephan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Är det verkligen ingen som har hjälp att erbjuda

Jag tycker att det brukar bli svar ganska snabbt när det gäller det mesta

men i detta fallet verkar det helt dött

jag skulle verkligen uppsakatta om ngn. kunde försöka hjälpa mig

/Stephan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beror lite på hur snabt oljan sjunker, någon påfyllning varje säsong är ganska normalt. Läcker det inte in i båten så läcker det ut i genom drevet, det kan vara propptätning som läcker. Läcker det inte extremt (påfyllning behövs effter varje åktur) så kan du nog venta med att fixa det till hösten, det ligger endå tryck på oljesidan så ingen stor risk att vatten kommer in.

Kan också va så att har det slarvats med påfyllnigen vid oljebyte så kan det ligga luftfickor och blocka som gör att oljan sjunker när dessa långsamt försvinner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag tycker det är ruskigt oansvarigt att åka om kring med oljeläckage som man vet om men väntar till hösten, förutom miljöbiten som är given så smetar man ner sina grannbåtar med sörjan.

vet för jag ligger för närvarande vid en båt där det vid aktern med jämna mellanrum kommer en droppe olja som sprider sig på ytan, vad som läcker har jag ingen aning om men det är ett mervruiserdrev på en bigblock,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Tack för svaren

Det läcker inte ut i vattnet det läcker ifrån behållaren ner i kölsvinet i motorrummet.

Det är inte extremt mycket det läcker men det känns olustigt. det känns som om

det finns ett övertrycksskydd i behållaren och att det är den som löser ut

då är frågan, varför blir det så högt tryck, beror det på läckage eller ett stopp någonstans

mvh/Stephan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej någon ventil finns inte i behållaren. Det som händer är att oljenivån stiger när drevet blir varmt (normalt) har du då fyllt på för mycket olja så rinner det givetvis över.

Är behållare i sig otät så byt ut den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Det sitter en liten orange gummi ventil i locket, (se bifogad bild) troligtvis för att skydda för övertryck. Det är där detläcker. Min teori är att det kommer invatten i drevet och därför pressar oljan så att det läcker ur behållaren. OM så är fallet är det inte så kul, är det ingen som har samma erfarenhet som jag mvh/Stephan

post-23134-1394235523,7123_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur är oljenivån i behållaren? Finns det inte ett max- och min-sträck på behållaren, befinner sig oljenivån över max så är det för mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I och med att behållaren sitter högre än oljenivån i drevet så skapas ett svagt övertryck som ska förhindra att vatten tränger in vid läckage. Så är det i alla fall tänkt, men det är nog fler än jag som tyvärr har konstaterat vatten i drevoljan. Jag har lite svårt att se vad som skulle skapa ett högt tryck i drevet som gör att oljan trycks ut. Förhoppningsvis så läcker väl själva behållaren... Dock - jag skulle vara betydligt mer oroad för vatteninträngning i drevet än att det läcker olja från behållaren. Om du har möjlighet - dra upp båten på trailer eller backa om möjligt in den mot en ramp med drevet fullt uppfällt och tappa ut lite olja ur avtappningspluggen. Om du har fått in vatten i drevet så lägger det sig längst ner under oljan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Det är drevet och ev. läckage i det som oroar mig inte att det läcker lite lija i motorrummet.

Det jag tycker är lite kontsigt är att inte ngn. annan har upplevs samma fenomen

/Stephan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...