steken 1 Postad 19 Juni , 2008 Hej! Har bytt båtplats och får nu ligga med boj, Vill ha tips av er vad ni tycker är enklast när det gäller att lägga till. Har köpt en typ hake med följande bojkrok som är godkänd med dubbla tampar till. Finns det något enklare sätt? Just när man är ute själv och ska lägga till så blir det nog struligt. Tacksam för tips! Trevlig Midsommar!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nozer 0 Postad 19 Juni , 2008 Jag tröttnade rejält på alla krokar o skit. Gjorde som så, att jag skruvade in en liten krok i bryggan. satte den på sidan av båten så att säga. Sen ett rep från bojen fram till bryggan. Lite slakt så det räcker att lägga runt knapern i aktern. På så sätt har du repet hängandes för jämnan, och lätt att få tag på när du ska förtjöja. Man kan dessutom använda repet när man lägger till. Så har man ngt att hålla fast i. /Tobbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 19 Juni , 2008 Dubbla linor med kaus i ändarna. schackel genom kausen och i den en handyduck som inte bara är lätt att fästa, den är otroligt lätt att lossa också. Sedan en fast lina mellan boj och brygga som leder båten in mot bryggan om sidovinden ligger på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Juni , 2008 Har legat med akterboj i många år. Hade två anpassade ändar med färdigsplitsade öglor. Ändarna var fästade i kättingen i underkant på bojen (skall aldrig sitta fast i överkant på bojtenen) på bojtenen hade jag svetsat fas en krok, där jag hängde ändarna när jag gick ut. När jag skulle lägga till tog jag alltid bojen på babord sida. Passade mig bäst. När jag i sakta mak passerade bojen tog jag bägge ändarna och la dem tillfälligt på Babords pollare. Därefter ställde jag motorreglaget på tomgång framåt och gick lungt ochsansat fra på fördäck och tog de bägge förändarna, också dem med avpassad längd och färdigsplitsade öglor och la var ock en på respektive knap. Därefter kunde jag stoppa motorn och lägga över den ena aktertampen på styrbords pollare. Jag har aldrig upplevt det som några problem med tilläggning vid hemmabryggan. För det mesta inte nån annan stans heller. Jag har visserligen en koster, segelbåt på styvt tre ton, som jag i regel seglar själv. Var förberedd och ha allting i ordning och ta det lungt och sansat, det brukar lösa sig. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 19 Juni , 2008 Tackar för lite tips!! Kan bara säga att vi bara lagt till en gång o det gick bra men om man ska ut själv vet i f--n hur det ska gå när man ska in igen. Tipset att fästa en krok vid bryggan verkar kanonbra! Tackar för all info! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hamnkapten 0 Postad 19 Juni , 2008 Hej! Låg också vid boj ett antal år och tycker tipsen innan funkar bra. Jag var stirrig i början men det löser sig så småningom. Öva några gånger i lungt väder så blir det en kanonsommar. MVH Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser