Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Fredrik_lindstrom

koppla in varvräknare på mercury 70 -78

Rekommendera Poster

Vart kopplar jag in varavräknaren på min mercury 70hp -78. Sitter ju tre tändspolar på den, kopplar man in sig på CDI boxen då????

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste att de gick att koppla in den på uttaget i framkant på reglaget, stämmer de? Måste man ha nån speciell varvräknare? typ orginal? har en VDO som är från en annan båtmotor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kopplat in min via det främre uttaget på reglaget och det funkar finfint.
Kopplade in min enl. bild.

Hittade detta, kan kanske vara bra att ha koll på: De flesta utombordare har varvräknaren kopplad till växelströmssidan av a 12 V generatorn som inte har någon koppling till tändningen. Det som skall ställas in är då poltalet på generatorn, som inte har ett dugg att göra med hur många cylindrar motorn har.

På Mercury/Mariners Quicksilver instrument så har man indikerat detta genom att de olika läggena är märkta med 4p, 5p, 6p osv. Minns inte exakt vilka poltal som gäller.

Senast ändrad av ankaon | 19 juni 2008 | 12:38

post-26317-1394235516,482_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den ska vara inställd för 12 poler, grå kabel från reglaget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren!

Hur ställer man in till 12poler? Blir de 12poler om man  använder den grå kabeln?

Varvräknaren var en tohatsu (osäker stavning). Men då kanske inte den funkar tillsammans med mercuryn? är två kablar från varvräknaren, en svart och en gul. ska ena in i reglaget å den andra till - eller ? på batterit?

Har aldrig åkt med varvräknare men har bytt motor nu och de satt en pro-pulse porpp på den. därför lite intresserad över varven.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den kan funka beroende på vilken modell den var inkopplad på förut, tror att Tohatsu använder sig av 4, 6 och 12 poler beroende på antalet cylindrar och om det är 4-takt, 2 cyl 4 poler, 3 cyl 6 poler, 4 cyl och samtliga 4-takt 12 poler.

Gul borde vara givar kabeln och svart jord?

Kolla på baksidan av varvräknaren om det går att ställa om den till önskat antal poler.

Senast ändrad av Biper | 20 juni 2008 | 00:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...