tyreso 0 Postad 18 Juni , 2008 Propeller funderingar. Har en styrpultet på 5.90 med en Johnson 120. Har provat ett par olika proppar med lite olika resultat. 1. Alum. 14 X 17 varvar 6000 rpm, fart ca 32 knop. 2. Stål 13 X 19 varvar 6000 rpm, fart ca 40 knop. 3. Stål 12 3/4 X 21 varvar 5500 rpm, fart ca 35 knop. Jag är nöjd med att ha fått ner varvtalet (3). Borde jag inte få upp farten lite mer än 35 knop med 12 3/4 X 21 proppen? Alla propparna är original OMC Evinrude/Johnson, Några förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 18 Juni , 2008 Om det inte var nåt annat än propellern som gjorde fartskillnaden, så kan man väl misstänka att motorn lämnar lite mer effekt vid 6000 än vad den gör vid 5500. Med den större stigningen orkar förmodligen inte motorn varva tllräckligt högt för att nå max effekt. Men olika propellrar svarar olika på trimning av motorn, har du testat ut det noga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tyreso 0 Postad 18 Juni , 2008 Maximarcus, Jo då, jag har provat olika vinklar på motorn. Det som slog mig just är vikten på stål propparna. Skulle jag få mer ork med en alum. propp i samma dimension? Senast ändrad av tyreso | 19 juni 2008 | 00:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tyreso 0 Postad 22 Juni , 2008 Inga fler tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_H 0 Postad 24 Juni , 2008 Hej Jag har samma problem som du Jag bytte ner mig till en aluminium i sama storlek (13x21 som sitter på en yamaha 115) Ja jag fick bättre ork på låga varv. Det var lättare att dra upp skidåkare med aluminium propellern Båten gör 40 knop nu (det räcker).Med stål 13x21an gjorde den 44 knop(5500rpm)Ganska slö Jag har kört med en stål 13x23 ,det blev samma hastighet(44) men lägre toppvarv och väldigt slö.(5100rpm). //Anders Senast ändrad av Anders_H | 24 juni 2008 | 23:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser