Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
HenrikHH

Hjälp att strypa ur en DT9.9 -> 15hk

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Suzuki DT9.9 -90a och behöver hjälp med ingreppet. Jag har sökt på den här sidan och härifrån har jag blivit länkad till ett norskt forum, men det formligen dräller av olika svar och de flesta är tvetydiga. Det snackas om strypbrickor, klackar/skruvar som hindrar full throttle, pluggar, förgasarbyte med mera, samtidigt bör det väl vara _en och samma grej_ på samtliga Suzukis av den här årsmodellen tänker jag. Om det är en spärr som hindrar att motorn ger full gas, och den inte sitter vid handtaget.. var letar jag då till exempel?

Har också jämfört ritningarna härifrån http://store.brownspoint.com/dt9_9.asp med DT15 men inte blivit mycket klokare - kanske någon som är mer erfaren? Jag känner att jag behöver lite konkretare riktlinjer att gå på innan jag börjar skruva i motorn, så jag vet vad jag ska leta efter.. så man kanske kan göra en uteslutnings-inspektion själv.

Bilden är på en likadan motor som jag har, bara att det står 9.9hk.

post-10003675-1394235515,9077_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen undrar jag också om det går att byta propeller på den här motorn för att få mer effekt, och var i så fall man kan köpa en sådan. Målet är att få ut så mycket effekt som möjligt helt enkelt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som bilden visar så finns det en slags skärm ovanför propellern.. jag förmodar att den är till för att båten inte ska gå upp för mycket, men kan denna även hjälpa båten upp på plan?

Mycket tacksam för all hjälp och tips jag kan få..

/Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen ingen som har några tips att ge alls? :-( Måste vara hur många som helst som sitter på 9.9or och andra som har insikt i frågan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror antagligen att samma tråd varit uppe ett otal gånger. Finns ingen generell regel på nån motor hur man trimmar eller tar bort nåt som får motorn till mer hästar. Om det vore så enkelt som du tror. Då är det väl bara att lyfta på kåpan och ta bort nån del som du misstänker. Det skiljer så mycket mellan årsmodeller att knappt den som arbetar med båtmotorer kan svara dej. På Tohatsu 9,9 är det några prylar som man tar bort. Men det är inte samma som Suzuki. Sen finns det olika årgångar på 9,9 hk Susuki där det skiljer sig. Så därför är det nog inte många som kan ge dig svar. Inte ens jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nu målet är att få ut så mycket effekt ur din 9,9hk ifrån 1990. Varför inte bara sälja denna relik till motor och köpa en ny pigg 15 hk eller större. Det känns som det ligger närmast till hands.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Frågorna rörde inte enbart det exakta ingreppet just pga av att jag vet, från att ha sökt på den här sidan, att det inte finns konkreta svart på allt. Men tack ändå!

För övrigt så är det knappast någon relik, utan den går hur bra som helst och känns väldigt stark, så att köpa nytt vore att betala onödigt mycket pengar utan att få ur mer effekt. Det finns hur många motorer som helst i hamnarna som spänner mellan 1970-1990 så en 90-talare kan man nog betrakta höra till den nyare hälften. Det är en stor skillnad i karaktär på 2-taktare och 4-taktare också, samt vikt. Däremot är det alltid roligt att försöka få så mycket som möjligt ur sin motor, med enkla ingrepp.. men jag får väl fråga på annat håll.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strypa ur?? Om någon stryps görs det mindre, svagare. Hur stryper man ur något för att få mer?

Om det ny är bara att för att få ur 50% mer effekt ur motorn så måste det sitta en duktig strypning i insuget, väldigt liten förgasare eller liknande.

Det går inte att fu ur mer effekt genom att byta propeller, möjligen kan du får annan fart på båten men effekten i motor kan inte förändras genom att byta något utanför motorn. Det är som att tro att man trimmar en bil genom att byta däck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom i princip alla 9.9 är strypta 15hk så är väl strypa ur en term som inte är så svår att förstå. Det är ingen 50% ökning vi pratar om heller. Och jag menar naturligtvis inte att motorn skulle öka i storlek för att man bytade propeller?! Herregud, finns det bara besserwissrar här heller..

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HenrikHH, vad dom flesta vill meddela är att det inte finns nån genväg.

Har man en 9,9 Hk och vill ha den till 15 Hk.

Så är det väldigt ovanligt att folk börjar att tricksa för att få den till 15 HK.

Finns säkert nån i vårt avlånga land som kommit på lösningen på just din motor.

Vet bara med säkerhet att det skiljer från årsmodeller.

Hur man åtgärdar strypningen på olika modeller.

13,6 KH modellerna var det också olika blajgrejer man tog bort.

På Nissan 13.6 var det en metallbit som förkortade gasen.

Och den var fastlimmad.

Evinrude 10 GT modellerna är det två olika prylar som ska åtgärdas vet jag.

Tippar att det är nåt liknande på din motor.

Oftast är det förkortad vridning av gasen.

Och då är det oftast staget som som sitter i anslutning till förgasaren som behöver förlängas.

Eller behöver skruvas ut så det blir fullgas.

Titta under motorkåpan när du vrider gasen.

Och försök att räkna ut vad som kan vara problemet.

MVH Gunnar J.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har själv ett stort intresse för småmotorer, och har själv sålt Suzuki en tid.

DT20 skulle man ta bort en strypbricka under förgasaren och byta båda munstycken och stigarrör!

Jag jämförde bilderna på Browns, men det verkar som om det är helt olika motorer. Först trodde jag att beställningsnumren hade bytts, men konstaterade att om man tittar på bilden av motorn så är den helt olika den andra. Även oljepump och andra delar är helt olika!

Jag trodde först att det var på skoj... för bilden är ju en 15 hk!Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...