Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
nemtrix

Ny toa, fel storlek på avloppet

Rekommendera Poster

Hejsan!!

Köpe en ny toa med utlopp på 1, det jag inte tänkte på vara att genomföringen i botten på båten är 1 1/4.

Alltså toa 25mm båten 32mm om jag räknat rätt. Så hur ska jag lösa detta. min enda tanke är att sätta en slangadapter och på så vis förstora slangen sista biten. Men jag vet inte, känns lite otryggt med skarv på just avloppet. mitt andra problm är att det finns inga sanitetsslangar på 32mm.... dom jag híttat är på 19, 25, 38 mm.

Funderar på om typ en kraftig svart gummislang kan funka sista biten.  Jag vet att det vore smartast att plasta igen det gamla hålet och ta upp ett nytt i passade storlek men det är inte lätt när båten redan ligger i, och vi tänkte slagga i båten på midsommar för att slippa ta bilen till min mor och far.

Så hur löser jag detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har väl en ventil vid genomföringen? Genomföringen brukar ju bestå av en genomföring, en pågängad kulventil och sedan en pågångad slanganslutning, alternativt ingen avstängningsventil. Kan du inte byta ut anslutninen genom att gänga av anslutningsdelen och montera en entumsanslutning? Om inte så är det bra att ha en ventil så det är kanske läge att montera en hursom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo visst är det så. men jag har bara hittat slangnipplar som går från mindre till större och inte tvärt om Jag skulle behöva från 1 1/4 till 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte fråga på en rörfirma? Det är ju liksom deras grej att ha sånt här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla på Hjertmans sida och sök slangnippel  art nr 4621-5 så har du en nippel för 1 slang men jag vet ju inte vilken kulventil du har och därmed inte om den passar i kulventilen. Men skulle vetilen vara större så använder du bara en sådan reducering som du själv hade hittat.

Glöm inte att köpa gängtejp eller liknande så att du får det tätt.

Per

Senast ändrad av oceanis | 18 juni 2008 | 18:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...