Genki 0 Postad 17 Juni , 2008 Då motorkuddarna till Yanmar YSM12G i min Scampi har blivit helt svampiga och spruckit, så är det dags för utbyte. Efter ett besök på Sjöbergs Marin konstaterades att de kuddar som satt i båten inte längre finns att få tag på. De gamla var runda med diameter på ca 70mm och höjd på ca 43mm (svårt att komma åt att mäta). De nya är fyrkantiga och ca 1 mm lägre. Det borde dock ordna sig med mellanläggsbricka. Nu till mitt bryderi: Fästena sitter bara fast med en skruv i inredningen. Normalt sett skall det vara två skruvhål, men på min båt sitter det bara en skruv. Är osäker på om det handlar om ett helt nytt typ av fäste (killen på Sjöbergs kände inte till något sådant), elller om Albin Marin helt enkelt kapat av ena skruvöglan med vinkelslipen för att få det att passa in. Med tanke på att min båt är från 1981 och att de gamla fästena då sedan länge gått ur tiden, kan man kanske misstänka att de gjorde lite rensning av gamla prylar på hyllorna... Har någon erfarenhet av något liknande, eller förslag på vad man bör göra? Fram med vinkelslipen och såga av ena örat på de nya fästena eller vad? För den som är nyfiken finns bilder på hur det ser ut nu (barbords fäste längst akterut): http://hem.bredband.net/matnub/IMAGE_042.jpg http://hem.bredband.net/matnub/IMAGE_043.jpg Tacksam för Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gimbal 0 Postad 18 Juni , 2008 Undrar om inte det där är lite hemmasnickrat. Jag skulle kunna tänka mig att det är motorkuddar till en bilmotor, jämför (tex på biltema) med volvo B20 kuddar. (Enkelt test, kolla om muttrarna på ovansidan har vanlig mm-gänga eller volvokuddarnas äckliga UNC (har jag för mig) gänga). Senast ändrad av Gimbal | 18 juni 2008 | 13:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Genki 0 Postad 18 Juni , 2008 Det är mm-gänga, det vet jag eftersom jag bytt en av muttrarna. Misstänker att dom helt enkelt fräst bort en skruvhål då det inte fick plats... Har inte sett något annat hål för motorkudde som skulle varit monterat av fabriken, så därför undrar jag om det inte är Albin marin som gjort det här... /Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gimbal 0 Postad 18 Juni , 2008 Ok, ett annat skäl till att jag misstänkte bilkuddar var att det inte finns någon som helst justeringsmöjlighet, bulten som sticker upp är väldigt kort. De kuddar jag sett på båtar (vilket iofs inte är så himla många) brukar ha en längre fingängad stång med mutter på undersidan för justering, men nåja det finns säkert alla sorter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser