Krimzzon 0 Postad 17 Juni , 2008 Hej, Jag har fått ett erbjudande att köpa en båt med en Mercury 60 EFI 4Takt -2003 Nu är det så att motorns nedersta fena har fått en smäll när han trailade och en bit av fenan är borta. Se bifogad bild. Han har slipat till de vassa kanterna och inte gjort mer. Jag har provkört båten och har svårt att avgöra om detta kan inverka något, eftersom jag inte prövat båten innan skadan fanns där. Jag tyckte motorn varvade lite mycket på max (6200 rpm)med 2 pers, men det kan ju vara så att det sitter fel propeller på. Motorn sitter på en ryds 478GT -2003 max varvtal 6200 rpm och 30,3 knop (gps) Frågor: Påverkar skadan köregenskaperna märkbart? Är 6200rpm helt fel på max? Bör man byta propeller för att få ned varvtalet? 30,3 knop känns lite lite med 60hk på en ryds 478gt, eller har jag fel? Tack på förhand! Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 17 Juni , 2008 Hej Johan, Jag har en Ryds 478 med 50 hk Mercury 4-takt, båda 2005. Skadan: gick ut med laptopen och tittade på min motor och jämförde. Skadan ser konstig ut, för på min motor är fenan RAK i bakkant, på bilden är den krokig. Verkar konstigt att skadan sitter i bakkant, skulle han ha backat in i något? Men fenan borde väl tåla detta, fast jag skulle nog vilja ta med båten till en motorverkstad och be dem ta en titt... 6200 varv är över rekommenderat 5500-6000 enligt min broschyr 2005. Det borde finnas ett övervarvsskydd som slår av där, så kanske förklarar det den låga toppfarten? Toppfart -- enligt GPS gör min 31 knop trots att jag bytt till propeller med lägre stigning. Ett test i Båtnytt 3-2004 säger att 478 ska göra 32,0 knop med 50 hk och 2 pers, så med 60 hk borde den väl kunna nå 35 knop fullt upptrimmad. Byta propeller -- Ja, det verkar solklart att du ska gå upp i stigning, om inte vattenskidor eller tung last blir huvudanvändningen för dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krimzzon 0 Postad 17 Juni , 2008 Tack för svaret! Håller med om att skadan ser lustig ut. Ska ta med båten till en mercury handlare/service ställe. Jag tror ägaren har slipat till den ojämna kanten, därför denna krokiga fena. Hur själva skadan gått till verkar ägaren knappt själv veta. Han påstår att det skrapade till vid ett farthinder. När han skulle lägga i båten så såg han att fenan var skadad. Men jag förstår inte hur skadan hamnade på baksidan av fenan. Kanske om man backar....... Jag hade hoppats på ca 33-35 knop med en 60hk. Om servicekillarna säger ok till skadan blir det affär och propeller byte. Vi kommer oftast vara lätt lastade och med 2 pers i båten. Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 17 Juni , 2008 Fenan finns till för att främst skydda proppellern vid mindre grundstötning. Är troligen ingen fara om denna är lite bucklig. Kompisens gick av helt och lagades upp med svets. Värre om han hade gått på grund med den och slagit i både fena och propp. Då kanske vxl huset hade tagit skada. Du kommer inte märka något beträffande köregenskaper. ...men det skadar ju inte att kolla med en verkstad. Senast ändrad av Knoparn | 17 juni 2008 | 21:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 17 Juni , 2008 Man skulle ju kunna tänka sig att förre ägaren eller någon som lånat hans båt har backat på grund, men bytt till en fräsch propeller... När du frågar hos service-verkstaden, så kanske de även kan svara på om propellern ser ut att var original från 2003, eller om propellern är bytt. Även om förre ägaren köpt Mercury original propp så kanske en ny har ett annat serienummer eller liknande? Om propellern är bytt så kan du ju fråga säljaren om det -- typ: Har du bytt propeller? ... Varför då? Fast huvudsaken är väl om verkstan säger att motorn, växellåda och propelleraxel är OK. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dea_F23 0 Postad 18 Juni , 2008 Skadan i bakkant av skäddan kan komma om något går in mellan propeller och skädda, typ en stock. Det kan också skada proppeller och nav. Mindre risk för andra skador med alupropp jämfört med rostfri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 184 Postad 19 Juni , 2008 Jag tycker att skadan ser ut som om riktninghen vid skadetillfället var uppifrån neråt (och inte framåt/bakåt som det blir när man kör båt). Inte helt orimligt om trailern hoppat på ett farthinder och sedan ramlade motorn ner på hindret. Eftersom det är en ovanligt riktning för en båtkrock så kan vara att riggen är relativt svag i denna riktning. Förhoppningsvis så tog skäddan hela smällen, men det kan hända att även växelhuset kan ha blivit lite ovalt i stället för runt. Inget man ser med blotta ögat, men toleranser kan ju vara på någon hundradel av millimeter. Bäst låta en verkstad titta på, hoppas bara du får tid nu under högsäsongen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krimzzon 0 Postad 19 Juni , 2008 Tack för alla svar! Jag ska släpa in båt&motor till verkstad på måndag. Återkommer med resultatet. Mvh Johan Senast ändrad av Krimzzon | 19 juni 2008 | 10:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krimzzon 0 Postad 1 Juli , 2008 Verkstaden gick igenom motor och växelhus, axel mm, inga konstigheter enligt dem. Fick ett bra pris och är nu ägare av en ryds 478GT med 60hk 4takt. Verkstaden fixade även till propellern som var lite skadad. Nu toppar jag 34 knop (gps) ensam och är än så länge nöjd med båten. Tack för hjälpen! Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser