Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
Johan_84

hål i plastbåten

Rekommendera Poster

Jag har en crescent 535 som motorn precis har kommit hem från att ha varit på service. när jag då ska tvätta av båten lite så upptäcker jag till min förvåning att ena hjulet( kan inte facktermer) har stansat ut ett hål i båten.

Min undran är nu om det är någon som kan hjälpa mig med hur jag ska fixa det här hålet. Behöver veta vilka grejer jag ska använda och hur jag går tillväga.

tack på förhand

Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis lagat ett 5x5 cm stort hål i min snipa. Inte så svårt. Det finns reperationsset med polyesterplast o glasfibermatta. Ta bort trasigt laminat, slipa av o fasa kanter, tvätta noga med aceton, slipa med grovt sandpapper, tvätta med aceton igen, plasta med polyester o glasfibermatta. Eventuellt kan man få sätta ett mothåll på insidan eller utsidan om det är ett genomgående hål. När plasten är färdigbyggd så ska man helst försluta plasten med topcoat eller epoxy. Hör med närmsta båttillbehörsaffär.

MVH Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gissar att det är ena stödhjulet på din trailer eller båtupptagningsvagn som gjort hålet. I så fall, kommer båten väl att ligga an mot stödhjulet på samma ställe nästa gång du flyttar den? Då krävs att lagningen är starkare än båtskrovet var innan.

En lösning är att flytta stödhjulen på trailern en bit, eller på annat sätt ändra så att båten inte ligger på samma ställe nästa gång.

Annars behöver du se till att skrovet blir tjockare vid skadan än det var innan = bygga på med glasfiber på insidan (utsidan vill man ju ha slät). Vet inte alls om du kommer åt att göra det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Är hålet under vattenlinjen skulle jag använt mig av epoxy vid plastning istället för polyester, detta pga att epoxyn fäster bättre än polyester.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...