Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Crescent_48

Motorproblem, Johnson 50 hk -92

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har ett problem med min utombordare, motorn går inte att starta med startmotorn och inte heller med startsnöre. Det verkar som kolvarna sitter fast! Vad ska man göra? Den förre ägaren hade motorn igång i höstas och då gick den prickfritt...nu har något hänt efter vintern, men frågan är vad? Nån som har nån idé? Förre ägaren sa att han hade konserverat moton, men jag vet inte med vad...

Jag har testat att spraya 5-56 i cylindern, utan resultat. Jag har även testat att hälla bensin i cylindern efter tips från varv, utan resultat...Nån sa diesel, har inte provat de än..vad tror ni om de? Har även testat att skjuta reglaget i olika lägen och rycka lite, men den ger inte med sig...Tacksam för all hjälp jag kan få!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Går den inte runt alls? provkörde du den inte innan köp? Motorn kanske har skurit ihop, då behöver den plockas isär och renoveras...

Att den har rostat ihop under vintern låter otroligt. Har aldrig haft i något i mina cylindrar och motorn går ändå år efter år... Tror att det behövs en längre period av icke användande innan det händer något sådant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte den med felet...

Den går inte runt alls, jag har köpt båt och motor av en arbetskamrat så jag tror inte han skulle blåsa mig...fast man vet ju aldrig. Han rustade den och la den i sjön sen när han skulle starta den så gick den inte runt...då tröttnade han. Om motorn fungerade vid upptagning i höstas och inte nu plus att den inte är körd under vintern, så finns det mig veteligen ingen möjlighet för motorn att skära, eller har jag fel....

 

 

 



Senast ändrad av Crescent_48 | 17 juni 2008 | 21:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har du säkert kollat, men vissa motorer har skydd mot start med växel inlagd, kan detta skyddsmekanism strula på något sätt ?? Fast det brukar vara bortkopplat vid repstart ?

Vad händer om du tar bort tändstiften, lägger i växel och vrider runt propellern, rör sig motorn då ? Gör den inte det så låter det som motorn skurit eller annat allvarligt mekaniskt fel samt att din arbetskamrat troligen ljuger ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vxl-skyddet är väl enbart en elektrisk dödare för startmotor/tändning, eller?  Motorn borde väl gå att dra runt med snöre oavsett om växeln är i. Men du känner ju ganska lätt på propellern om vxl huset ligger i neutral läge.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har du säkert kollat, men vissa motorer har skydd mot start med växel inlagd, kan detta skyddsmekanism strula på något sätt ?? Fast det brukar vara bortkopplat vid repstart ?

Vad händer om du tar bort tändstiften, lägger i växel och vrider runt propellern, rör sig motorn då ? Gör den inte det så låter det som motorn skurit eller annat allvarligt mekaniskt fel samt att din arbetskamrat troligen ljuger ?

Tack för ditt inlägg!

Jag får undersöka saken gällande skyddsmekanismen, har ingen koll på de...Om jag tar bort tändstiften och vrider propellern med växeln i händer det ingenting, den sitter fast. Lägger jag i friläge så går propellern att snurra fritt (dock utan kolvslag, såklart).

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har motorn fungerat eller inte? Du skriver olika i alla inlägg...Han rustade den och la den i sjön sen när han skulle starta den så gick den inte runt...då tröttnade han. Om motorn fungerade vid upptagning i höstas och inte nu plus att den inte är körd under vintern

Går inte motorn runt så fungerar den ju inte, men den fungerade vid upptagning?!?

Prata med din arbetskamrat så snart möjligt är mitt råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sturgeon skrev:

Har motorn fungerat eller inte? Du skriver olika i alla inlägg...Han rustade den och la den i sjön sen när han skulle starta den så gick den inte runt...då tröttnade han. Om motorn fungerade vid upptagning i höstas och inte nu plus att den inte är körd under vintern

Går inte motorn runt så fungerar den ju inte, men den fungerade vid upptagning?!?

Prata med din arbetskamrat så snart möjligt är mitt råd.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Motorn fungerade vid upptagning (enligt säljaren) hösten 2007, sedan låg båten på land tills det nu ganska nyligen blev dax att sjösätta den igen och då fungerar den inte (våren 2008). Då köpte jag den...

 Mycket mystiskt problem...



Senast ändrad av Crescent_48 | 18 juni 2008 | 14:42



Senast ändrad av Crescent_48 | 18 juni 2008 | 14:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars så får du väl lyfta på topplocket och se hur det ser ut (den del du kan se)...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Johnson 30 hk förut. Den gick absolut inte att dra runt om en växel var ilagd. Då var motorn helt låst. En skyddsmekanism för att man inte ska starta motorn med ilagd växel och full gas...

Kan ju som sagt vara det som strular. Kanske har växellänkaget blivit rubbat på något sätt?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knoparn skrev:

Vxl-skyddet är väl enbart en elektrisk dödare för startmotor/tändning, eller?  Motorn borde väl gå att dra runt med snöre oavsett om växeln är i. Men du känner ju ganska lätt på propellern om vxl huset ligger i neutral läge.

 

Sparre skrev:

Jag hade en Johnson 30 hk förut. Den gick absolut inte att dra runt om en växel var ilagd. Då var motorn helt låst. En skyddsmekanism för att man inte ska starta motorn med ilagd växel och full gas...

Kan ju som sagt vara det som strular. Kanske har växellänkaget blivit rubbat på något sätt?

--------------------------------------------------------------------------------------

Tack för tipset!

De kanske kan lösa problemet, jag får helt enkelt testa. Vad tror du man bör göra? Lossa vajern från motorn och sköta växeln manuellt kanske, eller? Och testa om man kan få den att gå runt?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är löst!    Glad

En av kolvarna hade antagligen fastnat/Light skurit. Motorn blev matad med mycke 5-56 och lite andra oljor, sedan fick motorn stå i en vecka. Sedan tog jag fram en kofot och bände på svänghjulet och tog spjärn mot lyftöglan på motorn. Till en början gick det att rucka svänghjulet ca: 1 cm åt varje håll, och då fick man ta i ordentligt!! Efter mycket gnuggande och fler påfyllningar med motornolja i cylindern så gick den tillslut att dra runt med snöre...men det var tungt!. Sedan övergick jag till att köra startmotorn, och då som även tidigare utan stiften i. När startmotorn hade körts ca: 30 sek åt gången * 10. (i början dock väldigt korta sekvenser) så var det dax för provstart. Med mycke olja i cylindern så resulterade detta i att stiften blev kladdiga, vilket gjorde att det blev mycke struva ut, tork, skruva i, men med lite startgas så vaknade den tillslut till liv...sen tjuvstannde den några gånger och efter några omstarter så verkar det funka bra. Vet ej om det kan vara så att den separata oljesmörjningen har gett  upp (pumpen). Kommer äventuellt att frånkoppla den och blanda olja direkt i bensintanken...

Tack till er som försökte hjälpa mig på traven!

Mvh Tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...