bjarre 0 Postad 17 Juni , 2008 Hej! Jag har köpt mig en Lowrance 5300iGPS samt en flödesgivare EP60R. Till denna flödesgivare medföljde ett blått t-stycke. Jag har nu märkt att jag behöver mer material för att kunna installera denna, frågan är bara vad? På följande länk finns de tillbehör man kan köpa (navpoint), se sid 9 i filen nedan. http://www.lowrance.se/PDF_files/Kataloger/2008/Prislista.pdf Om jag förstått det hela rätt behöver jag köpa en terminering 120 ohm för att sätta på ena utgången av t-stycket som ej skall användas. Sedan behövs en kabel från utgången på t-stycket till plotterns röda? ingång. Vilken av kablarna på sid 9 är det som skall gå från det blåa t-stycket till plottern, det finns några som heter N2KEXT-.... samt förlängningskabel till ethernet ETHEXT-.... Behöver man köpa några av adapterkablarna (NAC-.....) för att få ihop det hela? Jag skall ej koppla in något annat externt än just flödesgivaren, går det på något sätt att koppla in denna direkt i plottern via en adapter, utan t-stycke (är det detta adapterkablarna är till för NAC-..., i så fall borde ju man ju ha en adapter med ingång/utgång blå hona/röd hona, dock verkar inte denna adapter finnas eller så är det felskrivet i katalogen då två st adaptrar har samma övergång men med olika artnummer)? Vad har t-stycket för funktion om man inte skall koppla in något annat? Mvh. Bjarre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 17 Juni , 2008 Skall vara bara att plug and play om du har fått rett grejor. Har för mig att det måste vara samma färg på kopplingarna som du har på GPS, altså blå ELLER röd. Låter i mina öron som du har fått fel grejor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjarre 0 Postad 17 Juni , 2008 Hej igen! Det är lite förvirrande med dessa färger. Men på baksidan av plottern finns 3 st kontakter en blå, en röd och en gul. Den blå är till för all strömförsörjning (även till NMEA), den röda NMEA och den gula kommer jag inte riktigt ihåg nu, data mellan olika skärmar?. Flödesgivaren samt t-stycket:s kontakter är av samma typ som den röda på plottern, har för mig att det är 5 st ledare. Men t-stycket:s kontakter är blåa till färgen, har för mig att även flödesgivarens kontakt är blå. (har inte grejerna tillgängliga där jag är nu). Mvh. Bjarre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
errol 0 Postad 18 Juni , 2008 Du behöver ett till T-stycke, två termineringar 120 ohm en hona och en hane och en förlängningskabel. Längd beroende på båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hafan 1 Postad 18 Juni , 2008 Hej De röda kontakterna är den nya standarden från Lowrance. Gå in på WWW.lowrance.com , där finns en simulator som man kan dra komponenterna som man tänker använda och se vad man behöver köpa. Åtminstonde har det funnits en som jag använt när jag byggde upp mitt system. Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spax 0 Postad 18 Juni , 2008 Har precis samma grejer som dig Bjarre och undrar precis samma sak. Efter att ha kollat efter hemma så såg jag att både kontakten på GPSen och på flödesgivaren är röda så då borde man väl ha detta kit: LOWRANCE N2K-EXP-RD NMEA EXPANSION KIT http://ecx.images-amazon.com/images/I/61B45Rn9-ML._SL500_AA280_.gif Men man lär behöva en längre förlängningskabel som räcker ända ner till motorutrymmet. Senast ändrad av Spax | 18 juni 2008 | 17:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjarre 0 Postad 18 Juni , 2008 Hej! Tack för svaren! Då vet jag vad jag behöver, jag kollade även i instruktionsboken som medföljde där står det att om man inte har ett NMEA 2000 nätverk sedan tidigare så behöver man köpa just LOWRANCE NET NODE Kit.... vilket består av en kort förlängningskabel, T-stycke samt 2 termineringar. Navpoint verkar dock inte ha detta kit utan man får köpa lösa delar vilket endast kostar 1075:-, med 4,5m förlängningskabel, vilket fynd! Hur i helv... kan de ta 1075:- för en kabel, 2 kontakter och ett t-stycke? Ja det är väl bara att betala och se glad ut. Synd att jag inte viste detta innan jag beställde allt från USA... Mvh. Bjarre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spax 0 Postad 18 Juni , 2008 Ja köpa prylar här hemma är bara att glömma, jag plockar hem allt jag behöver till min lowrance från eBay och USA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 5 Juli , 2008 Gu va kompliserat det verkar vara. Jag köpte en navman, klippte av bränsleslangen. Koppla på givaren med dubbla slangklämmor. Drog kabeln lite snyggt å koppla in i plottern. Tog ca 30 min att koppla in. Såå enkelt. Å va bra det funka. Fick reda på att min båt drog 16l/M vid 16 knop Hahahahaha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser