Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
fredzeta

Gel topcoat

Rekommendera Poster

Hjäääääääälp!

Jag har plastat min lilla crescent, på durken runt mittofterna, allt efter goda råd från Erlandssons brygga. Allt såg fint ut, så det återstod sen bara (trodde jag) måla på gel topcoaten (se bild) som jag köpt på Erlandssonsbrygga.

Men färgen har inte torkat ännu (1dygn senare)....så jag misstänker att man skulle ha blandat i ngn slags härdare i färgen!!!

Vad ska jag ta mig till? Måste jag tvätta bort all färg och måla?

Tacksam för tips från alla kunniga människor här! 

Mvh

Fredrik

post-18944-1394235514,2628_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Prova att blanda en omgång till med härdare och måla ett lager ovanpå , kanske det fungerar. (Fick du ingen härdare med ??)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

gör som föregående säger och stå i skugga eller innomhus ej i solen.Så kanske det går ihop och härdar färgen under oxå. Måla i ej för varmt eller i fukt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jupp det låter rimligt. Man blir ju bara så förbannad!

Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det nya lagret drar med sig det gamla ja. Men det kan behövas värme för att hjälpa igång härdningen. Tänk också på att styrengaser är tunga så sätt gärna en fläckt som sätter luften i cirkulation inne i båten. Gaserna kan nämligen stoppa härdprosessen. Och lite sol gör ingen skada i detta sammanhang. Däremot vid laminering då härdningen kan bli så häftig att laminatet bränner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...