Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
Eken

Marin cigguttag?

Rekommendera Poster

Köpte en vatten kokare till vår nyinköpta snipa med cigg kabel anslutning men när jag skulle sticka i kontakten till vatten kokaren så visade det sig att kontakten var alldeles för stor för att passa båtens cigg uttag... Finns det någon adapter att köpa någonstans?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mja.

Cigguttag har blivit en (ganska usel) standard för 12V uttag. Tyvärr är det svårt att få bra kontakt ibland, så det finns också en smalare variant som inte är cigguttag utan en bättre kontakt som inte glappar lika lätt.

Den här kontakten från Classe-i-sjön här så är den en blandning. Den smalare framdelen är gjord för de mindre, bättre kontakterna medan bakdelen passar mot et vanligt cigguttag.

Det vanliga uttaget är 21 mm diameter
Den bättre är 12 mm.
T ex ELFA har ordentliga grejor för båda standards. Här.

Jag tror du får klippa av den kontakt som sitter på vattenkokaren och byta till en universalpropp som passar i båda, köps på närmaste riktiga bilmack (t ex OKQ8).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det ingen adapter att köpa istället? Jag har ju inte lust att kapa och byta kontakt på tex mobil cigg laddaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du byter uttaget! var noga med kabelarian, kokaren drar en del ström när den är på

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Byt INTE uttaget. Koppla in ett extra istället. Glöm inte att koppla över en säkring.

MEN det finns adaptrar. Köpte en på Hjertmans artikel 5453-1 a 114 kronor. Som hittat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte byt utan sätt ett till bredvid så har du båda typerna Glad

Kostnad 25.- http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=464&iItemId=76535

Cig-uttag i bil är väl normalt säkrat med 10A eller max 15A så grejer gjorda för att anslutas i ett sådant uttag drar inte mer än så (max 140 W skulle jag tro är ett rimligt antagande).

Exempelvis Biltema:s 12V dryckesvärmare drar bara 100W (~8A), men så tar det också såpass lång tid som 20 minuter eller mer att värma upp 4 koppar vatten.

Kabeldiameter är inte himla viktigt.

Vid 6 meter kabel (3 meter frän batteriet) och 100 W belastning ger 2,5 mm²  en effektförlust på 2,6W, med 4mm² blir effektförlusten 1,7 W, och med 6mm² blir förlusten 1 W.

Senast ändrad av Gunnar_ | 17 juni 2008 | 20:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det inte är så att du fibblar på samma sätt som jag som först inte insåg att tillverkaren av elattiraljen med cigguttag hade satt på en liten skyddshatt på änden av hanen som man måste ta bort innan man skjuter in den i cigguttaget. Men det är klart, alla har ju inte tummen lika nära handens mittlinje som jag.Skäms

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad för produkter använder den lilla kontakten? Hade ett sådant på förra båten, kom aldrig till användning trots lättare prylmani.Tungan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det vore bättre att det med prylen följer ett kontaktdon som klarar av den ström den drar. Jag har en inverter för 12 till 230V som är på 300W. På sladden sitter en cigarettuttagskontakt. Skulle jag sticka in den i uttaget och använda mer än  100W så skulle säkringen brinna av. Eller uttaget smälta ner. Redan nu blir uttaget hett av en PC:s ström på 3-5A.

Kan en sån pryl få CE-märkning? Ingen kan väl garantera felfri funktion med 40 A i ett cigarettuttag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, cigguttag är ingen bra standard för höga strömmar. Det har bara blivit så att alla använder dem.

Jag fick problem när jag skulle koppla in min VHF. Vill kunna ta med den från båten enkelt med några sekunders losskoppling. En fast VHF på 25W drar sina 5 A när den sänder full effekt. Problemet är att man måste ha en kontakt som tål strömmen och inte går att vända, plus och minus måste vara rätt. Och inte glappa, dvs inte cigguttag.

Lösningen blev en 220V taklampkontakt plus ettuttag från elbutiken för 30 kr. :-) Moderna uttag för taklampor går bara att sätta i på ett sätt så de går att använda för 12V system. Och de tål strömmen och glappar inte.

Betydligt bättre funktion än cigguttag, men det blir då en lokal standard i min båt. :-)

Senast ändrad av Anders_St | 18 juni 2008 | 11:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med min 300W omvandlare följde det med:

1 cigg-plugg-kabel med tydlig instruktion om att den (cigg- kabeln) klarar bara max 150w = halva möjliga kapaciteten.

Och 2 stycken  16 mm kablar (röd och svart) som klart och tydligt i manualen var avsedda för strömstyrkor över vad cigg-kabel-anslutningens kunde förväntas leverera.

Alltså var det upp till mig att bedömma (och slutligen cigg-uttagets säkring att avgöra) om min 220-volt-förbrukare drog mindre eller mer än uttaget klarade.

I mitt fall köpte jag en 300-watt omvandlare för att driva en 100-wattare i bilen, men en 240-wattare i båten.

Kan en sån pryl få CE-märkning? Ingen kan väl garantera felfri funktion med 40 A i ett cigarettuttag.

Klart en sån pryl kan CE-märkas, som du redan sett brinner en undemälig installations  säkring av = skydd.

Hobby-nisse kan självklart åsidosätta alla skydd (typ worst-case skit i säkring, brinner det så brinner det.

Ingen tillverkare mig veterligt säger att det går att dra 40A (eller ens 15A) ur ett cigg-uttag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...