Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
Partyproffsen

Elmotor till jolle.

Rekommendera Poster

Har precis köpt en liten gummirib till ungarna (8 & 13) och funderar på en liten elmotor. Priserna varierar från 3-12.000 och självklart ju dyrare ju bättre för det mesta. Någon som nyligen köpt en som man är nöjd med? Jollen är 2.50.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en sån lätt båt krävs ingen större motorstyrka. Dessutom innebär större motorstyrka bara att den slukar mer batterikraft. Köp en billig Minn Kota på ClasO eller nåt och satsa istället på ett riktigt kraftigt batteri med goda laddningsegenskaper så kan kidsen köra flera timmar på en laddning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

En riktigt bra idé med elsnurra till barnen. Jag har en gummibåt, några centimeter kortare än din och en Minn Kota 30 med ett 75 Ah förbrukningsbatteri i en riktigt bra batterilåda från Hjertmans (5490-10). Batteriet ingår normalt i förbrukningsbanken, batteriet håller längre än jag orkar åka i gummibåten och tyst går det.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut en liten elmotor !  Särskilt med tanke på att farten blir måttlig och Du behöver inte ha dåligt samvete för ljudnivån när Dina barn far runt i kvällsidyllen. Har själv en MinnKota Endura 30 på en 2,40 lång gummibåt, och den gör väl 3-4 knop i högsta läget. Har sett dem för en bra bit under 2.000:-.

Men ett tungt fullstort batteri med fri syra i en så liten gummibåt är ingen höjdare. Jag köpte istället ett helt slutet litet batteri på 12V/18Ah på Biltema och monterade in i en liten trälåda med mjuka hörn, samt säkring & bärhandtag försedd med en snabbkoppling (högtalarkontakt av typen Speakon, billig och klarar strömmen men kanske behöver bytas efter ett par år p.g.a. miljön). På halvfart går den ett par timmar på detta batteri, och det väger bara c:a 6 kg.

Du kan se lådan och innehåll på NB Forum, välj Dagbok under NB870-bygget och titta sedan på 15:e april 2005.

Senast ändrad av IngemarE | 17 juni 2008 | 08:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack!!

1 dag och många bra svar. Har kollat Minn kota och tyvärr är serien på ClasO för sötvatten MEN det jag definitivt tagit i beaktande är kraften på motor jag behöver. Många handlare i sthlm har ungefär samma styrka för samma pengar som Minn Kota men som sagt jag behöver för saltvatten. Det kommer att bli en Thruster 36 (Merc) och det som återstår är om jag bygger lådan själv eller om Hjertman får ett besök! Det lutar åt Hjertman.....
Tummen mitt i handen?
- Jajemensan....... Flört

Senast ändrad av Partyproffsen | 17 juni 2008 | 19:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går faktiskt lika bra med sötvattensmodellen, den håller lika bra om du bara ska köra julle runt naturhamnen några timmar om året så länge du plockar av/sköljer av den efter användning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollar fortfarande runt efter en motor med k-o-r-t rigg, känns som de flesta motorer har en rigg på flera meter i förhållande till jollens djupgående. Nåt nytt tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej

jag köpte en 2,5 hk fyrtaktare förra året till vår Otter 240 gummijolle. Kan säga att jag måste redan byta upp mig till en 5 el 6 hk för min 6-åring har redan tröttnat på att åka i 5knop....jag med för den delen...

man vill ju gärna att båten ska plana!!

värt att tänka på...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...