Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
crescent44

stulen?

Rekommendera Poster

jag håller på och ska köpa båt.

blir troligen en begagnad havsfidra. men i annonsen som jag kollar på är inte ett enda ord rättstavat och namnet är oerhört exotiskt samt att det är väldigt lite information. hur kan jag försäkra mig om att den inte är stulen?

eller räcker det med god tro och att han skriver på ett kvitto att han överlåter båten till mig? man vill ju inte råka ut för att köpa en båt som polisen kommer och beslagtar.

alla tips välkomnas stort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte köpt den... jag hade letat upp en annan Fidra, om det är just den sorten som önskas... det finns fler av dem. Köp i god tro finns inte i detta fallet... om inte jag tar fel så är du -precis som med bilköp- tvungen att kolla ett antal ägare bakåt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

- Precis, följ magkänslan. God tro finns ej, är den stulen så kan du känna dig blåst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så bara för att man har stavat fel och heter något som inte är Svensson så ska man inte handla av denna personen. Han/hon är kanska dyslektiker !!!

Verkar lite väl inskränkt att avböja just för detta.

Om båten är bra och du vill ha den så kolla dess historia och ring till ägaren före nuvarande ägare. Svårare är det väl inte.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det nån som själ en havsfidra?

Vilket nr har den?

Vet du det och säljarens namn så kan du skicka mig ett meddelande via MG så skall jag se om jag har några uppgifter på den i mitt register. Har ett omfattande register på Havs- och Storfidror med många av nuvarande och tidigare ägare.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett bra tips är att kolla skicket och om man är intresserad så kollar man med ägaren var båten är försäkrad och hur länge ägaren haft det försäkringsbolaget. Sen kollar man med försäkringsbolaget. Stämmer uppgifterna och ägaren haft båten försäkrad i samma bolag mer än någon månad skulle jag se det som ganska säkert.

Men kolla också med Larmtjänst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant sida från Larmtjänst. Man kunde inte ens söka på segelbåtar utan bara massa motorbåtsfabrikat. Tror inte heller att en havsfidra blir stulen i normala fall men det finns ett antal småbåter som ligger och skräpar på land så kanske kan frestelsen bli för stor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man måste ringa till dem, det är inte alla objekt som presenteras på webben. Dessutom loggar de att man ringt in och kollat om den var stulen (så kan man bevisa att man gjort det man kan för att kolla upp båten)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...